۱۳۸۹ دی ۷, سه‌شنبه

ستاره‌هاي نقره‌اي مهاجر افغان در آسمان عكاسي مشهد تابيدند‌

1389/10/3 جمعه     نمايشگاه عكاسي با موضوع كودك از آثار عكاسان جوان مهاجر افغانستاني مقيم مشهد با نام ستاره‌هاي نقره‌اي با حضور سركنسول افغانستان در مشهد و ساير مسئولان استان به كار خود پايان داد.
     به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از خبرگزاري فارس از مشهد، چند روزي بود كه خبر افتتاح نمايشگاهي از آثار عكس جوانان مهاجر افغانستاني مقيم مشهد به گوشم خورده بود و بي صبرانه منتظر بودم تا روز افتتاحيه نزديك شود و من هم در اين نمايشگاه سهمي داشته باشم.
      هميشه از كنار دنياي مهاجريني كه در اطرافمان زندگي مي‌كنند بي تفاوت مي‌گذشتم اما امروز آمده بودم با زندگي سخت و پر از اميد آنها ارتباط برقرار كنم.
در ابتداي ورود با جمعيت زيادي مواجه شدم كه آمده بودند موفققيت فرزندان، دوستان و شاگردان خود را از نزديك به آنها تبريك بگويند.
      جوانان افغان در قاب‌هاي عكاسي كه به ديوار نگارخانه نصب كرده بودند عكس‌هايي از ستاره‌هايي گرفته بودند كه به گفته خود آن‌ها قرار است روزي در آسمان كشورشان مانند ستاره‌‌هاي نقره‌اي آسمان بتابند.
     وقتي با آن‌ها صحبت مي‌كردم متوجه يك مسئله شدم كه اميد در زندگي آن‌ها حرف نخست را مي‌زند، اميد به آينده‌اي روشن و داشتن كشوري آباد و اكنون مراسم اختتاميه اين نمايشگاه عكاسي در مشهد برگزار شد.
      سركنسول جمهوري اسلامي افغانستان در مشهد در مراسم اختتاميه اين نمايشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد اظهار داشت: كارگروهي جامعه مهاجر نقش مهمي در بازسازي فرهنگ آن‌ها دارد.
      عبدالجميل پرواني با بيان اينكه هويت نقش مهمي در شخصيت و روابط اجتماعي انسان‌ها دارد، گفت: جامعه مهاجر افغانستاني مقيم ايران بايد با انجام كارهاي گروهي فرهنگ و ارزش‌هاي ملي خود را بازسازي و احيا كنند.
      سركنسول جمهوري اسلامي افغانستان با اشاره به اهميت برگزاري چنين نمايشگاه‌هايي در انتقال آداب، رسوم و ارزش‌هاي ملت‌ها به يكديگر گفت: برگزاري چنين نمايشگاه‌هايي به برادران ايراني ما كمك مي‌كند تا آن‌ها از نزديك با آداب و رسوم ما ارتباط برقرار كنند.
      پرواني انجام چنين فعاليت‌هايي را توسط جامعه مهاجر براي بالا بردن جايگاه اجتماعيشان در دوران مهاجرت بسيار مفيد و سازنده عنوان كرد و افزود: وقتي ديدم جوانان كشورم با توجه به مشكلات ايام مهاجرت چنين كار بزرگي در سطح شهر مقدس مشهد انجام داده‌اند، به آنها افتخار كردم.
      وي با تشكر از تمام مسئولان شهر مشهد كه افغانستاني‌ها را در برپايي اين نمايشگاه ياري رساندند، گفت: برپايي اين نمايشگاه براي من و تمام ملت افغانستان‌ باعث افتخار است.
      مدير كانون عكس مشهد نيز در اين مراسم افزود: هنر محدود به مرزهاي جغرافيايي نيست.
     نوشين وفادار با بيان اينكه هيچ چيز نمي‌تواند هنر را محدود كند حتي مرزهاي جغرافيايي، گفت: عكاسي پيام‌آور زيبايي، آرامش و واقعيت‌هاي موجود در دنياي اطراف به انسان‌ها است.
     مدير كانون عكس مشهد سطح تخصصي عكس‌هاي موجود در نمايشگاه ستاره‌هاي نقره‌اي را با توجه به محدوديت‌هاي موجود در راه برگزار كنندگان اين نمايشگاه را رضايت بخش دانست و افزود: عكس‌هاي موجود در نمايشگاه يك ويژگي خاص دارد و آن انرژي زيادي است كه هنرمندان براي خلق اين عكس‌ها گذاشته‌اند.
     وفادار از آمادگي كانون عكس مشهد براي همكاري با انجمن عكاسي نوآوران افغانستان خبر داد و افزود: عكاسان مهاجر افغانستاني هم مي‌توانند مانند ديگر شهروندان از امكانات كانون عكس مشهد استفاده كنند و اميدواريم با برگزاري دوره‌هاي تخصصي بتوانيم به ارتقاي هنر عكاسي مهاجران كمك كنيم.
      عكاس با سابقه مشهد نيز در اين مراسم افزود: ماندگاري و موفقيت هر جمعي به هدفمند بودن آن است.
سيد مجتبي خاتمي با ابراز خرسندي از آثار ارائه شده در اين نمايشگاه گفت: هر جمع و گروهي اگر بخواهد جايگاه خود را در ميان ديگر رقباي خود حفظ كند بايد هدفمند و مستمر حركت كند.
      عضو كانون عكس مشهد در رابطه با موضوع عكس‌هاي موجود در نمايشگاه گفت: در برخي از اين عكس‌ها فضاي مهاجرت و دوري از وطن ديده مي‌شود و در حقيقت هنرمند با ارائه اين عكس‌ها تلاش مي‌كند هويت ملي خود را به مخاطب منتقل كند.
     خاتمي با بيان اينكه عكاس حق دارد به سمت كارهاي نمايشگاهي حركت كند گفت: برپايي اين نمايشگاه موفقيت بزرگي براي برگزاركنندگان آن و تمام مهاجران افغانستاني مقيم مشهد است و حضور فعال آن‌ها در جمع‌هاي عكاسي ضامن موفقيت اين جمع در آينده است.
عكاسان جوان افغانستاني نيز اظهار داشت:‌ ستاره‌هاي نقره‌اي آينده افغانستان را ثبت كرده است.
سارا مظفري با بيان اينكه انجام كارگروهي با سختي‌هاي فراواني روبه‌رو است، گفت: تنها چيزي كه من را به مبارزه با اين سختي‌ها تشويق كرد، هدفي بود كه با دوستان براي رسيدن به آن ماه‌ها تلاش كرديم.
مظفري در رابطه با امكانات عكاسي گفت: به دليل مشكلات مالي اعضاي انجمن تمام عكس‌هاي نمايشگاه را با دو دستگاه دوربين عكاسي ثبت كرده‌اند كه محدوديت‌هاي زماني در اختيار قرار دادن دوربين‌ها از خاطرات شيريني برگزاري اين نمايشگاه است.
مدير مركز هنرهاي تجسمي انديشه نيز افزود: هنر مهاجر بايد به جايگاه واقعي خود دست پيدا كند.
محمد جعفري با بيان اينكه هنرمندان مهاجرافغانستاني بايد كاري كنند كه با هنر خود به جايگاه واقعي خود دست كنند گفت: امروز خوشنويسي، طراحي و نقاشي هنرمندان مهاجر در ايران جايگاه خوبي دارد.
دبير انجمن عكاسي نوآوران افغانستان نيز ادامه داد: همكاري و تعامل با هنرمندان ايراني هدف ما است.مرتضي حيدري با اشاره به اينكه انجمن عكاسي نوآوران افغانستان با هدف محوريت بخشيدن به فعاليت هنرمندان عكاس افغانستاني مهاجر در تاريخ 28 مرداد 1388 پايه‌گذاري شد، گفت: در نمايشگاه حاضر 30 عكس از آثار 15عضو اين انجمن به مدت شش روز در معرض ديد علاقه‌مندان قرار گرفت.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر