۱۳۸۹ دی ۷, سه‌شنبه

كشور ايران 30 سال با مشكلات اتباع بيگانه درگير است


1389/10/5 يكشنبه      مديركل دفتر امور اتباع بيگانه استانداري كرمان گفت: مشكلات اتباع بيگانه 30 تا 35 سال كشور را با خود درگير كرده است، اما در پنج سال اخير كارهاي خوبي صورت گرفته است.
      به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از خبرگزاري فارس از كرمان، حميد ميرحبيبي شنبه شب در شوراي سلامت استان كرمان اظهار داشت: در سه ماه گذشته بيشترين نيرو را به كار گرفتيم تا اين 103 هزار اتباع غيرمجازي كه ديروز شناور بودند، شناسايي و ساماندهي شوند و در رابطه با مجازها هر شش ماه يك بار آخرين اطلاعات و آمار از آن‌ها اخذ مي‌شود.
      وي تصريح كرد: كرمان حالت گلوگاهي دارد و اتباع با حالت بارانداز به كرمان مي‌آيند و مشكل ما افاغنه مجاز نيست، زيرا آن‌ها مانند يك شهروند كرماني مسائل بهداشتي را رعايت مي‌كنند و مشكلات بهداشتي موجود مربوط به افاغنه غيرمجاز است.
مديركل دفتر امور اتباع بيگانه استانداري كرمان افزود: اينكه گلوگاه‌ها تقويت شود و جلوي تردد و اتباع غيرمجاز گرفته شود، بهترين راه براي برخورد با اين معضل است.
      ميرحبيبي تصريح كرد: با مراجعه به آمار 75 درصد از اتباع بيگانه از مرز شرقي وارد كرمان مي‌شوند و بايد برخورد كنيم و يك برخورد مرزي و گلوگاهي صورت گيرد.
      وي گفت: آن‌ها ناقل انواع بيماري‌ها هستند و با برگزاري جلسات متعدد تمام كارفرمايان ملزم شدند، آب آن‌ها را بهداشتي تامين و سرويس بهداشتي در محل كارگاه ايجاد كنند و كارهاي خوبي شده حتي از محل اعتبارات مانده، كميسارياي مجامع بين‌المللي در اين كار دخيل شدند و آن‌ها را ملزم كرديم كه اين ماده اعتبار در بخش‌هاي ديگر هزينه نشود و فقط در بخش بهداشت تامين شود.
     مديركل دفتر امور اتباع بيگانه استانداري كرمان گفت: سه پايگاه بهداشتي در سه نقطه محل تجمع افاغنه تقويت و تجهيزات بهداشي ارائه مي‌شود تا افاغنه‌اي كه در اين محدوده‌ها قرار مي‌گيرند، از آن برخوردار شوند.
ميرحبيبي با اشاره به اينكه 100 هزار نفر افاغنه در استان كرمان را طرد كرديم، بيان داشت: اما در مقابل سير جمعيتي هستيم و بايد به سمت و سويي برويم كه گلوگاه‌ها را مسدود كنيم.
      وي اظهار داشت: جاده شهداد - نهبندان و زاهدان - زابل جاده ترانزيتي است براي قاچاق و اگر در اين جاده‌ها نيروهاي امنيتي وجود داشته باشد و پايگاه‌هاي ايست و بازرسي گذاشته شود، ديگر براي قاچاچيان امن نيست و 40 درصد ورودي‌هاي ما در اين راه‌ها است.
     مديركل دفتر امور اتباع بيگانه استانداري كرمان افزود: در حال ممنوع كردن شهرستان‌هاي بم، فهرج و ريگان هستيم و اين كمكي است، براي اينكه اين معضل تردد را نداشته باشيم.
      ميرحبيبي تصريح كرد: زماني اين معضل در استان كرمان رفع مي‌شود كه اين استان همانند استان‌هاي كشور ممنوعه شود.

ستاره‌هاي نقره‌اي مهاجر افغان در آسمان عكاسي مشهد تابيدند‌

1389/10/3 جمعه     نمايشگاه عكاسي با موضوع كودك از آثار عكاسان جوان مهاجر افغانستاني مقيم مشهد با نام ستاره‌هاي نقره‌اي با حضور سركنسول افغانستان در مشهد و ساير مسئولان استان به كار خود پايان داد.
     به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از خبرگزاري فارس از مشهد، چند روزي بود كه خبر افتتاح نمايشگاهي از آثار عكس جوانان مهاجر افغانستاني مقيم مشهد به گوشم خورده بود و بي صبرانه منتظر بودم تا روز افتتاحيه نزديك شود و من هم در اين نمايشگاه سهمي داشته باشم.
      هميشه از كنار دنياي مهاجريني كه در اطرافمان زندگي مي‌كنند بي تفاوت مي‌گذشتم اما امروز آمده بودم با زندگي سخت و پر از اميد آنها ارتباط برقرار كنم.
در ابتداي ورود با جمعيت زيادي مواجه شدم كه آمده بودند موفققيت فرزندان، دوستان و شاگردان خود را از نزديك به آنها تبريك بگويند.
      جوانان افغان در قاب‌هاي عكاسي كه به ديوار نگارخانه نصب كرده بودند عكس‌هايي از ستاره‌هايي گرفته بودند كه به گفته خود آن‌ها قرار است روزي در آسمان كشورشان مانند ستاره‌‌هاي نقره‌اي آسمان بتابند.
     وقتي با آن‌ها صحبت مي‌كردم متوجه يك مسئله شدم كه اميد در زندگي آن‌ها حرف نخست را مي‌زند، اميد به آينده‌اي روشن و داشتن كشوري آباد و اكنون مراسم اختتاميه اين نمايشگاه عكاسي در مشهد برگزار شد.
      سركنسول جمهوري اسلامي افغانستان در مشهد در مراسم اختتاميه اين نمايشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد اظهار داشت: كارگروهي جامعه مهاجر نقش مهمي در بازسازي فرهنگ آن‌ها دارد.
      عبدالجميل پرواني با بيان اينكه هويت نقش مهمي در شخصيت و روابط اجتماعي انسان‌ها دارد، گفت: جامعه مهاجر افغانستاني مقيم ايران بايد با انجام كارهاي گروهي فرهنگ و ارزش‌هاي ملي خود را بازسازي و احيا كنند.
      سركنسول جمهوري اسلامي افغانستان با اشاره به اهميت برگزاري چنين نمايشگاه‌هايي در انتقال آداب، رسوم و ارزش‌هاي ملت‌ها به يكديگر گفت: برگزاري چنين نمايشگاه‌هايي به برادران ايراني ما كمك مي‌كند تا آن‌ها از نزديك با آداب و رسوم ما ارتباط برقرار كنند.
      پرواني انجام چنين فعاليت‌هايي را توسط جامعه مهاجر براي بالا بردن جايگاه اجتماعيشان در دوران مهاجرت بسيار مفيد و سازنده عنوان كرد و افزود: وقتي ديدم جوانان كشورم با توجه به مشكلات ايام مهاجرت چنين كار بزرگي در سطح شهر مقدس مشهد انجام داده‌اند، به آنها افتخار كردم.
      وي با تشكر از تمام مسئولان شهر مشهد كه افغانستاني‌ها را در برپايي اين نمايشگاه ياري رساندند، گفت: برپايي اين نمايشگاه براي من و تمام ملت افغانستان‌ باعث افتخار است.
      مدير كانون عكس مشهد نيز در اين مراسم افزود: هنر محدود به مرزهاي جغرافيايي نيست.
     نوشين وفادار با بيان اينكه هيچ چيز نمي‌تواند هنر را محدود كند حتي مرزهاي جغرافيايي، گفت: عكاسي پيام‌آور زيبايي، آرامش و واقعيت‌هاي موجود در دنياي اطراف به انسان‌ها است.
     مدير كانون عكس مشهد سطح تخصصي عكس‌هاي موجود در نمايشگاه ستاره‌هاي نقره‌اي را با توجه به محدوديت‌هاي موجود در راه برگزار كنندگان اين نمايشگاه را رضايت بخش دانست و افزود: عكس‌هاي موجود در نمايشگاه يك ويژگي خاص دارد و آن انرژي زيادي است كه هنرمندان براي خلق اين عكس‌ها گذاشته‌اند.
     وفادار از آمادگي كانون عكس مشهد براي همكاري با انجمن عكاسي نوآوران افغانستان خبر داد و افزود: عكاسان مهاجر افغانستاني هم مي‌توانند مانند ديگر شهروندان از امكانات كانون عكس مشهد استفاده كنند و اميدواريم با برگزاري دوره‌هاي تخصصي بتوانيم به ارتقاي هنر عكاسي مهاجران كمك كنيم.
      عكاس با سابقه مشهد نيز در اين مراسم افزود: ماندگاري و موفقيت هر جمعي به هدفمند بودن آن است.
سيد مجتبي خاتمي با ابراز خرسندي از آثار ارائه شده در اين نمايشگاه گفت: هر جمع و گروهي اگر بخواهد جايگاه خود را در ميان ديگر رقباي خود حفظ كند بايد هدفمند و مستمر حركت كند.
      عضو كانون عكس مشهد در رابطه با موضوع عكس‌هاي موجود در نمايشگاه گفت: در برخي از اين عكس‌ها فضاي مهاجرت و دوري از وطن ديده مي‌شود و در حقيقت هنرمند با ارائه اين عكس‌ها تلاش مي‌كند هويت ملي خود را به مخاطب منتقل كند.
     خاتمي با بيان اينكه عكاس حق دارد به سمت كارهاي نمايشگاهي حركت كند گفت: برپايي اين نمايشگاه موفقيت بزرگي براي برگزاركنندگان آن و تمام مهاجران افغانستاني مقيم مشهد است و حضور فعال آن‌ها در جمع‌هاي عكاسي ضامن موفقيت اين جمع در آينده است.
عكاسان جوان افغانستاني نيز اظهار داشت:‌ ستاره‌هاي نقره‌اي آينده افغانستان را ثبت كرده است.
سارا مظفري با بيان اينكه انجام كارگروهي با سختي‌هاي فراواني روبه‌رو است، گفت: تنها چيزي كه من را به مبارزه با اين سختي‌ها تشويق كرد، هدفي بود كه با دوستان براي رسيدن به آن ماه‌ها تلاش كرديم.
مظفري در رابطه با امكانات عكاسي گفت: به دليل مشكلات مالي اعضاي انجمن تمام عكس‌هاي نمايشگاه را با دو دستگاه دوربين عكاسي ثبت كرده‌اند كه محدوديت‌هاي زماني در اختيار قرار دادن دوربين‌ها از خاطرات شيريني برگزاري اين نمايشگاه است.
مدير مركز هنرهاي تجسمي انديشه نيز افزود: هنر مهاجر بايد به جايگاه واقعي خود دست پيدا كند.
محمد جعفري با بيان اينكه هنرمندان مهاجرافغانستاني بايد كاري كنند كه با هنر خود به جايگاه واقعي خود دست كنند گفت: امروز خوشنويسي، طراحي و نقاشي هنرمندان مهاجر در ايران جايگاه خوبي دارد.
دبير انجمن عكاسي نوآوران افغانستان نيز ادامه داد: همكاري و تعامل با هنرمندان ايراني هدف ما است.مرتضي حيدري با اشاره به اينكه انجمن عكاسي نوآوران افغانستان با هدف محوريت بخشيدن به فعاليت هنرمندان عكاس افغانستاني مهاجر در تاريخ 28 مرداد 1388 پايه‌گذاري شد، گفت: در نمايشگاه حاضر 30 عكس از آثار 15عضو اين انجمن به مدت شش روز در معرض ديد علاقه‌مندان قرار گرفت.

حمايت كامل ايران ‌از دولت و سيستم حكومتي افغانستان

1389/10/1 چهارشنبهرئيس جمهور با اشاره به اشتركات فرهنگي و ديني ايران و افغانستان گفت: جمهوري اسلامي ايران از دولت و سيستم حكومتي افغانستان به طور كامل حمايت مي‌كند.
      به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از خبرگزاري فارس، ‌محمود احمدي‌نژاد رئيس جمهور در ديدار سفير جديد افغانستان در ايران‌‌، روابط دو كشور را برادرانه و رو به گسترش دانست و گفت‌: دو ملت ايران و افغانستان داراي پيوندهاي عميق فرهنگي‌، ديني و اخلاقي بوده و دوستان و دشمنان مشتركي دارند؛ از اين‌رو ارتقاي سطح همكاري‌هاي دوجانبه و منطقه‌اي به نفع دو ملت و منطقه است.
      وي با بيان اينكه دشمنان نمي‌خواهند مردم فهيم و باهوش افغانستان بتوانند با اتكاء به خود كشورشان را آباد كنند، خاطر‌نشان كرد: البته مردم افغان مردم مقاومي هستند و تاريخ نشان داده كه بر دشمنان خود غلبه مي‌كنند‌.
      رئيس جمهور در ادامه به ظرفيت‌هاي گسترده و متنوع ‌بين دو كشور براي افزايش روابط اشاره كرد و گفت‌: تهران هيچ محدوديتي براي افزايش همكاري‌هاي اقتصادي‌، فرهنگي و تجاري ‌با كابل ندارد و آمادگي دارد تجربيات خود را در عرصه‌هاي صنعتي‌، عمراني‌، سرمايه‌گذاري و بهداشتي در اختيار مردم مقاوم افغان قرار دهد‌.
       احمدي‌نژاد تصريح كرد‌: جمهوري اسلامي ايران از دولت و سيستم حكومتي افغانستان به طور كامل حمايت مي‌كند و معتقديم دولت افغانستان بايد مقتدر بوده تا امور كشور را سر و سامان دهد.
سفير افغانستان در تهران نيز در اين ديدار پس از تقديم استوارنامه خود با قدرداني از ايران به‌خاطر حمايت و پشتيباني از پيشرفت، آباداني و رفاه مردم افغان گفت: مردم افغان علاقه فراواني به جمهوري اسلامي ايران دارند.
وي خاطر‌نشان كرد: افغانستان به دنبال استفاده از همه ظرفيت‌ها براي افزايش هر چه بيشتر مناسبات با ايران است. 

۱۳۸۹ دی ۵, یکشنبه

برگزاري اولين مراسم مناقب خواني اهل بيت در حوزه هنري از سوي مهاجرين افغانستاني

اولين مراسم مناقب خواني عاشورايي باعنوان شمشير تيز عشق پنج‌شنبه دوم دي‌ماه با حضور منقبت خوانان مهاجر افغان در حوزه هنري بر گزار شد.
به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از خبرگزاري مهر ، در اين مراسم كه سي اُمين نشست ماهانه خانه ادبيات افغانستان با همكاري حوزه هنري به شمار مي‌رود كربلايي هاغلام سخي افشار،حسن راسخ ، سيد شاجان عسكري و خليل سلطاني اشعاري عاشورايي از شاعران قصيده‌سراي افغانستان را با سبك منقبت خواني اجرا كردند.
مراسم منقبت خواني كه از آيين هاي مذهبي و سنتي شيعيان افغانستان است از دير باز تا كنون در اين كشور رواج دارد و همواره در جشنها و سوگواري هاي كه براي ائمه اطهار(ع)  برگزار مي‌كنند، مناقب خوانان با اشعار منظوم مناسب حال مجالس به منقبت خواني مي‌پردازند.
اين نشست در تالار مركز آفرينشهاي ادبي حوزه هنري  به نشاني  تهران،خيابان حافظ، تقاطع سميه و حافظ، روبه روي دانشگاه امير كبير برگزار شد.

۱۳۸۹ آذر ۲۵, پنجشنبه

اتباع خارجي فارغ‌التحصيل در مدارس داخل مجاز به شركت در كنكور 90 هستند

1389/9/21 يكشنبهاتباع خارجي فارغ‌التحصيل در مدارس داخل مجاز به شركت در كنكور 90 هستندمعاون سازمان سنجش آموزش كشور گفت: ‌اتباع غيرايراني مقيم ايران‌ كه از مدارس رسمي داخل كشور جمهوري اسلامي ايران‌ فارغ التحصيل شده‌اند، مجاز به شركت در آزمون سراسري سال 1390 هستند.
به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از خبرگزاري فارس ،حسين توكلي‌ معاون سازمان سنجش آموزش كشور با اعلام اين خبر گفت: با توجه به محدوديت امكانات دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش‌عالي دولتي و لزوم توزيع عادلانه فرصت‌هاي موجود بين تمامي متقاضيان، پذيرش داوطلباني كه قبلاً با استفاده از امكانات دولتي (آموزش رايگان) تحصيلات خود را در رشته‌اي به اتمام رسانيده‌اند، در همان مقطع قبولي قبلي و در همان دوره (روزانه) امكان‌پذير نيست.

وي ادامه داد: اين داوطلبان در صورت تمايل مي‌توانند براي دوره نوبت دوم (شبانه) در همان مقطع متقاضي شوند يا در صورت قبولي در دوره روزانه، مي‌توانند با پرداخت شهريه همانند دانشجويان دوره نوبت دوم (شبانه)، در رشته مربوط ادامه تحصيل دهند.

* تمام پذيرفته شدگان غيرايراني دوره روزانه دانشگاه‌ها بايد شهريه بپردازند

معاون سازمان سنجش آموزش كشور همچنين درباره شرايط ثبت‌نام اتباع خارجي در كنكور 90 گفت: گذرنامه‌ داراي پروانه اقامت با حداقل 6 ماه اعتبار، دفترچه پناهندگي سياسي صادره از سوي نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران، كارت هويت ويژه اتباع غيرايراني داراي اعتبار در سال 1389، صادره از سوي اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي وزارت كشور و كارت آمايش مرحله ششم صادره از سوي اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي وزارت كشور از مدارك لازم براي ثبت‌نام اتباع خارجي در كنكور 1390 است.

توكلي ادامه داد: فقط اتباع غيرايراني مقيم ايران‌ كه از مدارس رسمي داخل كشور جمهوري اسلامي ايران‌ فارغ التحصيل شده‌اند، مجاز به شركت در آزمون سراسري سال 1390 هستند.

وي با تأكيد بر اينكه در هر مرحله‌اي اگر مغايرت شرايط داوطلب با شرايط اعلام شده‌ از سوي مراجع ذيصلاح تشخيص داده شود، از ادامه مراحل گزينش يا تحصيل داوطلب جلوگيري به عمل خواهد آمد، اظهار داشت: ثبت‌نام پذيرفته شدگان غيرايراني و اجراي روند امور كنسولي آنها بر اساس مفاد شيوه‌نامه ثبت‌نام و پذيرش شدگان غيرايراني كه به تصويب كارگروه دانشجويان غيرايراني رسيده است، انجام مي‌شود.

معاون سازمان سنجش آموزش كشور با بيان اينكه تحصيل همزمان اتباع غيرايراني شاغل به تحصيل در مؤسسات آموزش عالي در واحدهاي آموزشي دانشگاه‌هاي پيام‌ نور، جامع علمي كاربردي و مركز جامعه المصطفي(ص) العالميه ممنوع است، گفت: تمام پذيرفته شدگان غيرايراني دوره روزانه دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالي، موظف به پرداخت شهريه تحصيلي طبق مصوبات وزارتخانه‌هاي علوم، تحقيقات و فناوري و بهداشت، درمان و آموزش پزشكي هستند.

اتباع افغاني مجاز تحت پوشش بيمه‌ قرار مي‌گيرند

1389/9/20 شنبهاتباع افغاني مجاز تحت پوشش بيمه‌ قرار مي‌گيرندموسوي‌نسب‌ گفت: اتباع افغاني مجاز در استان تهران بعد از هدفمند‌كردن يارانه‌ها تحت پوشش بيمه‌اي قرار خواهند گرفت.
به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از خبرگزاري فارس عيسي موسوي‌نسب مديركل اتباع و مهاجرين خارجي استانداري تهران در خصوص سرانجام اجراي طرح جامع ساماندهي اتباع خارجي گفت: مرحله اول اين طرح كه شناسايي اتباع غيرمجاز بود، در نيمه اول سال جاري اجرا شد كه با استقبال خوبي روبه‌رو بود و 320 هزار نفر اتباع مجاز ثبت‌نام كرده‌اند.

وي ادامه داد: اما در مراحل دوم آمايش اتباع افغاني مجاز انجام شد كه تا الان تقريبا 86 درصد از اتباع مجاز افغاني كه 320 هزار نفر مي‌شوند، كارت‌هاي آمايش 6 خود را دريافت كردند.

مديركل اتباع و مهاجرين خارجي استانداري تهران با بيان اينكه طبق آمارهاي قبلي حدود سه ميليون اتباع غيرمجاز و مجاز افغاني در داخل كشور زندگي مي‌كنند، يادآور شد: استان تهران بالاترين جمعيت مجاز و غيرمجاز افغاني را به خود اختصاص داده است.

موسوي‌نسب همچنين در خصوص آمار تفكيكي اتباع مجاز افغاني ساكن در استان تهران خاطرنشان كرد: تهران با 43هزار و 798 نفر، ري با 41 هزار و 501 نفر، ورامين با 64 هزار و 345 نفر، پاكدشت با 32 هزار و 645 نفر، كرج با 32 هزار و 324 نفر، اسلامشهر با 30هزار و 210 نفر، شهريار با 30 هزار و 276 نفر و دماوند با 9هزار و 256 نفر با لاترين جمعيت اتباع مجاز افغاني را دارا است.

* آغاز مرحله سوم طرح جامع ساماندهي اتباع خارجي از اويل دي ماه

وي با بيان اينكه استقبال اتباع افغاني از طرح جامع ساماندهي اتباع خارجي بي‌نظير بوده است، گفت: مرحله دوم اين طرح تا پايان آذرماه ادامه دارد و در اوايل دي ماه مرحله سوم كه فراخوان اينترنتي اتباع افغاني غيرمجاز است با اطلاعيه وزارت كشور آغاز خواهد شد.

مديركل اتباع و مهاجرين خارجي استانداري تهران با اشاره به نحوه اجراي مرحله سوم طرح ساماندهي اتباع خارجي (فراخوان اينترنتي اتباع غيرمجاز) تصريح كرد: آن دسته از افرادي كه در مرحله اول كد شناسايي گرفته‌اند، در اين مرحله مراجعه كرده و در صورتي كه اطلاعاتشان ناقص باشد، آن‌را برطرف مي‌كنند و براي مراجعه به پايگاه‌هاي از پيش تعيين شده جهت تكميل پرونده نوبت‌دهي مي‌شوند.

* ابطال كارت اقامت اتباع مجازي كه در طرح ساماندهي اتباع خارجي شركت نكنند

موسوي‌نسب همچنين درباره اتباع افغاني كه تاكنون در طرح ساماندهي اتباع خارجي ثبت نام نكرده‌اند، تصريح كرد: حتي اتباع مجازي كه در اين طرح شركت نكنند، حضورشان در ايران غيرقانوني محسوب شده و كارت اقامتشان باطل مي‌شود.

وي ادامه داد: بنابراين همه اتباع افغاني بايد بدانند در صورتي كه در طرح جامع ساماندهي اتباع خارجي شركت نكنند، غيرمجاز شناخته شده و از همه تسهيلات جمهوري اسلامي ايران همچون تحصيل، بهداشت و ساير خدمات محروم مي‌شوند و همچنين غيرقانوني شناخته شده و مراجع انتظامي برابر قانون با آنها برخورد خواهند كرد.

مديركل اتباع و مهاجرين خارجي استانداري تهران تأكيد كرد: اتباع افغاني كه در اين طرح شركت كنند، تسهيلات ويژه‌اي براي حضور قانوني آنها ايجاد خواهد شد.

موسوي‌نسب در ادامه در خصوص وضعيت اتباع افغاني بعد از هدفمندكردن يارانه‌ها در ايران گفت: بحث هدفمندكردن يارانه‌ها براي اتباع ايراني قابل تعريف است اما با هماهنگي كميساري عالي پناهندگان، وزارت كشور برنامه‌اي را براي اتباع خارجي در دستور كار خود دارد تا بخشي از فشاري كه در هدفمندي يارانه‌ها به آنها وارد مي‌شود، برطرف شود.

وي با بيان اينكه براي كم كردن فشار ناشي از هدفمندكردن يارانه‌ها به اتباع خارجي توافقاتي با كميسارياي عالي پناهندگان صورت گرفته است كه متعاقباً اطلاع‌رساني دقيقي در اين مورد صورت خواهد گرفت، اظهار داشت: تعداد 320 هزار اتباع افغاني كه در تهران مجاز شناخته مي‌شوند، طبق پيش‌بيني بعد از هدفمند‌كردن يارانه‌ها تحت پوشش بيمه‌اي قرار خواهند گرفت.

۱۳۸۹ آذر ۱۵, دوشنبه

كارفرمايان متخلف تهراني 3.1 ميليارد ريال جريمه شدند


1389/9/12 جمعه
به نقل از سايت وزارت كشور جمهوري اسلامي ايران
كارفرمايان متخلف استان تهران در آبان ماه سالجاري براي به كارگيري يكهزار و 564 كارگر غيرمجاز خارجي بيش از 3.1 ميليارد ريال جريمه شدند.
      به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از خبرگزاري مهر، بررسي آمار عملكرد ماهيانه اشتغال اتباع خارجي استان تهران در آبان ماه سالجاري نشان مي‌دهد در اين دوره، 629 مورد بازرسي از واحدهاي توليدي و كارگاه‌هاي استان تهران انجام شد كه 267 مورد آن به شهر تهران اختصاص داشت ولي در مجموع 1564 كارگر غيرمجاز خارجي شناسايي شد.
      در ورامين، شهرري، پاكدشت، اسلامشهر و دماوند نيز مجموعا 362 مورد بازرسي از واحدهاي توليدي مستقر در اين شهرها به ثبت رسيد كه در اين رابطه نيز 794 كارگر غيرمجاز بدون كارت اشتغال و حتي مجوز ورود به كشور و همگي تبعه كشور افغانستان در اين شهرها شناسايي شدند، همچنين 770 نفر ديگر نيز فقط در شهر تهران شناسايي شدند.
      بر اساس بند (ج) ماده 11 قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت، در آبان ماه سالجاري 544 برگ جريمه به ارزش بيش از 3.1 ميليارد ريال براي كارفرمايان متخلف استفاده كننده از نيروي كار غيرمجاز خارجي به جاي كارگران ايراني صادر شد كه در اين بخش نيز شهر تهران با 256 مورد، بيشترين تعداد برگ جريمه را به خود اختصاص داد.
     از 288 برگ جريمه ديگر، 178 برگ جريمه براي شهرري، 32 برگ جريمه براي ورامين، 5 برگ جريمه پاكدشت، 30 برگ جريمه براي دماوند و 43 مورد نيز براي اسلامشهر صادر شد كه در اين ميان براي فيروزكوه آماري ارائه نشده است.
     بر اساس آمار ارائه شده از سوي سازمان كار و امور اجتماعي استان تهران، از كل جريمه 3.1 ميليارد ريالي صادر شده براي كارفرمايان متخلف تهراني، بيش از 1 ميليارد و 537 ميليون ريال به كارفرمايان شهر تهران اختصاص يافت و شهرري با بيش از 1 ميليارد و 57 ميليون ريال، بيشترين ارزش جريمه صادر شده را پس از تهران به خود اختصاص داد و بقيه شهرهاي استان نيز با مبالغي كمتر در رديف هاي بعدي قرار گرفتند.
      از كل جريمه هاي صادر شده براي كارفرمايان متخلف تاكنون بيش از 1 ميليارد و 68 ميليون ريال آن وصول شده كه بيش از 719 ميليون ريال از جريمه هاي وصول شده به شهر تهران، 95 ميليون ريال وارمين، 182ميليون ريال شهرري، 51 ميليون ريال اسلامشهر، 10ميليون ريال دماوند و 8.5 ميليون ريال نيز از پاكدشت وصول شده است.
     اين گزارش مي افزايد:231 مورد جايگزيني نيروي كار ايراني به جاي كارگرغيرمجاز خارجي نيز توسط ادارات كار و كارفرمايان طي آبانماه صورت گرفت كه 68 نفر در ورامين، 116نفر در شهرري، 7 نفر در پاكدشت، 7 نفر در دماوند و 33 نفر در اسلامشهر جايگزين كارگران غيرمجاز خارجي شدند، براي تهران نيز آماري ارائه نشده است.
      در اين دوره 240 كارفرماي متخلف از تهران، 9 نفر از ورامين، 112 نفر از شهرري، 14نفر از دماوند و 10نفر نيز از اسلامشهر (مجموعا 385 نفر) به مراجع قضايي معرفي شدند. پاكدشت و فيروزكوه آماري از معرفي كارفرمايان متخلف به مراجع قضايي ارائه نكردند.
      همچنين بررسي نتايج پيگيري پرونده هاي كارفرمايان متخلف از مراجع قضايي (معمولا مربوط به پرونده هاي ماههاي قبل)، نيز نشان مي دهد كه در آبانماه در مجموع 9 راي كه 3 مورد مربوط به تهران، 5 مورد شهرري و 1 مورد نيز اسلامشهر بوده است صادر و ابلاغ شد.
      از آراي صادره، 2 مورد جريمه نقدي 4 ميليون ريالي در تهران، 5 مورد به ارزش بيش از 14.9 ميليون ريال در شهرري و 1مورد نيز 1 ميليون ريالي دراسلامشهر صادر شده است. همچنين در تهران نيز 1 راي منجر به تبرئه كارفرما شده است.

دستگيري 498 تبعه افغانستاني در زاهدان



1389/9/15
دوشنبه
به نقل از سايت وزارت كشور جمهوري اسلامي ايران!
498 تبعه غيرمجاز افغان در ارتفاعات اطراف زاهدان دستگير شدند
با تلاش ماموران انتظامي مستقر در ايست بازرسي كوله سنگي اين شهرستان 498 تبعه افغان غير مجاز دستگير شدند.
به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از ايرنا، سرهنگ 'احمد طاهري' روز يكشنبه بيان كرد: عوامل يگان تكاوري كوله سنگي فرماندهي انتظامي زاهدان روز گذشته موفق شدند اين تعداد اتباع خارجي غير مجاز را در ارتفاعات اطراف شهرستان دستگير كنند.
وي اظهار داشت: اين اتباع غيرمجاز قصد داشتند به صورت غيرقانوني وارد شهرستان زاهدان شوند كه با تلاش ماموران انتظامي دستگير و براي طرد از كشور به اردوگاه اتباع بيگانه تحويل داده شدند.
تبريك مي گيم كار بزرگي انجام دادند. خب بنده خدا مرز باز بوده كه تااينجا رسيدن!