۱۳۸۹ آبان ۱۸, سه‌شنبه

سومين مرحله طرح سرشماري اتباع افغاني و نهوه ثبت نام حجاج افغاني



1389/8/1 شنبه
       وزير كشور خبر داد: آغاز اجراي سومين مرحله طرح سرشماري اتباع افغاني از نيمه آبان ماه
امسال با تمهيداتي كه انديشيده شده است بزرگترين اعزام اتباع بيگانه به حج در 30 سال گذشته را خواهيم داشت/در ايران تنها 3 درصد اتباع در مجتمع‌هاي اقامتي سكونت دارند/سرشماري اتباع غيرقانوي افغاني از مرداد ماه آغاز شده است.
      به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از ايلنا ، وزير كشور از آغاز اجراي سومين مرحله طرح سرشماري اتباع افغاني از نيمه آبان ماه خبر داد.مصطفي محمدنجار وزير كشور درحاشيه نشست شوراي هماهنگي اجرايي اتباع بيگانه، اظهار داشت: در اين مرحله دارندگان رسيد شركت در طرح سرشماري اتباع افغاني با مراجعه به سايت اينترنتي كه در نيمه آبان ماه نشاني آن اعلام خواهد شد، نشاني و تاريخ و ساعت مراجعه به مراكز تعيين تكليف را دريافت مي‌كنند.
      رئيس شوراي هماهنگي اجرايي اتباع بيگانه مرحله چهارم اين طرح را مرحله آخر طرح سرشماري اتباع افغاني ناميد و گفت: اين مرحله بحث تصميم گيري است و در اين مرحله به اتباع گفته مي‌شود كه چه كارهايي را بايد انجام دهند.
      محمد نجار گفت: اجراي طرح سرشماري اتباع غيرقانوي افغاني از مرداد ماه آغاز شده است و در انتهاي اسفند ماه پايان خواهد يافت.
      به گفته وزير كشور هدف از اجراي اين جمع آوري اطلاعات هويتي، اجتماعي و اقتصادي اتباع افغاني است تا بر اساس اين اطلاعات برنامه ريزي‌هاي لازم را در حوزه‌هاي اجتماعي و اقتصادي انجام شود.
       محمد نجار به مراحل اول و دوم اين طرح نيز اشاره كرد و اذعان داشت: از ابتداي مردادماه امسال براي شناسايي اتباع افغاني كه به صورت غير قانوني در ايران زندگي مي‌كنند مرحله اول طرح سرشماري اتباع افغاني آغاز شد كه در اين مرحله ثبت نام از آنها به صورت مراجعه حضوري و پر كردن پرسشنامه در مدت يك ماه و در 17 استان و 145 شهرستان انجام شده است.
      نجار افزود: مرحله دوم ورود اطلاعات اتباع افغاني به رايانه بود تا امكان بهره‌برداري از آن توسط نرم افزار مخصوص وجود داشته باشد كه اين مرحله نيز تاپايان مهر ماه به اتمام رسيد.
      وزير كشور افزود: در جلسه امروز شوراي هماهنگي اتباع بيگانه مصوب شد نيروي انتظامي و بسيج تشديد برخورد با اتباع افغاني غيرمجاز كه در طرح سرشماري نيز شركت نكرده‌اند را در دستور كار خود قرار دهند.
نجار با اشاره به اقداماتي كه جمهوري اسلامي ايران براي اتباع بيگانه كه به صورت قانوني وارد كشور شده‌اند انجام داده است، گفت: خدمات و امكاناتي كه براي اين افراد انجام داده‌ايم بالاتر از شاخص‌هاي بين المللي است كه موضوع از سوي مجامع بين المللي مورد تائيد و تقدير قرار گرفته است.
      وزير كشور گفت: برخلاف بسياري از كشورها كه مهاجرين فقط حق زندگي در اردوگاه‌ها را دارند در ايران تنها 3 درصد اتباع در مجتمع‌هاي اقامتي سكونت دارند و 97 درصد اين افراد مانند شهروندان ايراني در بين مردم كار و زندگي مي‌كنند.
نجار با اشاره به اينكه در خلال سه دهه گذشته 602 هزار نفر از افراد بزرگسال اتباع بيگانه در دوره‌هاي نهضت سواد آموزي شركت كرده و باسواد شدند، افزود: طبق سرشماري سال 1360 تنها 6 درصد افغاني‌ها با سواد بودند و براساس سرشماري سال 1388 اين رقم به 69 درصد افزايش يافته است.
     وزير كشور به تعداد دانش آموزان اتباع بيگانه اشاره كرد و گفت: در سال تحصيلي 89-88 بالغ بر 276 هزار نفر دانش آموزر اتباع بيگانه در مدارس ايران ثبت نام كرده‌اند وتعداد دانشجويان اتباع بيگانه نيز كه امسال در دانشگاه‌ها ثبت نام كرده‌اند به بيش از 3800 نفر رسيده كه عمدتا افغاني هستند و در آزمون سراسري دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالي پذيرفته شده‌اند.
      وزير كشور با اشاره به اينكه در بسياري از كشورها امكان اعزام مهاجرين مسلمان به حج فراهم نيست، گفت: امسال با تمهيداتي كه انديشيده شده است بزرگترين اعزام اتباع بيگانه به حج در 30 سال گذشته را خواهيم داشت و 4500 نفر از اتباع مسلمان ديگر كشورها كه به صورت قانوني در ايران زندگي مي‌كنند به حج اعزام خواهند شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر