۱۳۸۹ آذر ۱, دوشنبه

اتباع مجاز پيامك پناهندگي دريافت مي‌كنند

اتباع مجاز پيامك پناهندگي دريافت مي‌كنند
به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از خبرگزاري فارس, مدير كل امور اتباع ومهاجرين خارجي در خصوص برنامه‌هاي اتباع و مهاجران خارجي وزارت كشور بيان داشت: در حال حاضر برنامه‌هايي كه در خصوص پناهندگان اجرا مي‌شود بسيار جديد است كه نمونه آنها در كشورهاي ديگر وجود ندارد، از طرح‌هاي جديد ارسال پيامك به پناهندگان در خصوص موضوعات مختلف پناهندگي است

غير مجاز تلقي شدن اتباع مجازي كه كارت آمايش 6 را دريافت نكنند

1389/9/1 دوشنبهغير مجاز تلقي شدن اتباع مجازي كه كارت آمايش 6 را دريافت نكنند
مدير كل امور اتباع و مهاجران خارجي وزارت كشور با اشاره به اينكه تاكنون 470 هزار نفر كارت آمايش 6 را دريافت كرده‌اند، گفت: اتباع مجازي كه كارت آمايش 6 را دريافت نكنند، غير مجاز تلقي مي‌شوند و برابر قانون با آنها برخورد خواهد شد.
به گزارش اداره كل امور اتباع ومهاجرين خارجي به نقل از خبرگزاري فارس,سيدتقي قائمي در خصوص طرح آمايش 6 در كل كشور، اظهار داشت: برابر ابلاغ وزارت كشور نسبت به آمايش و بازشناسي اتباع افغان و به منظور اصلاح تغييرات خانوار (تولد، فوت، طلاق، ازدواج) و امور اداري مربوطه، طرح آمايش 6 براي سرشماري اتباع مجاز افغاني آغاز شد.
وي در ادامه افزود: تنها افرادي مي‌توانند در اين طرح شركت كنند كه داراي مدارك معتبر آمايش 5 هستند و افرادي كه فاقد اين مدرك يا داراي مدارك فاقد اعتبار هستند نمي‌توانند در اين طرح شركت كنند و غير مجاز شناخته مي‌شوند.
مدير كل امور اتباع و مهاجران خارجي وزارت كشور، گفت: تمام ادارات كل اتباع بيگانه در سراسر كشور براي ارائه كارت‌هاي آمايش 6 فعال هستند و در صورتي كه اتباع مجاز در اين طرح شركت نكنند، تسهيلاتي به آنها ارائه نمي‌شود.
قائمي با بيان اينكه بيش از 950 هزار نفر اتباع مجاز در كشور وجود دارد كه بايد كارت آمايش 6 را دريافت كنند، بيان داشت: تاكنون 50 درصد از اتباع مجاز كارت آمايش 6 را دريافت كرده‌اند و تا پانزدهم آذر در سراسر كشور ادامه دارد.
وي در خصوص سرشماري اتباع بيگانه غير مجاز در كشور، گفت: مهلت سرشماري اتباع غير مجاز در كشور تمام شده است و در حال ورود اطلاعات آنها در سيستم هستيم كه تاكنون اطلاعات اتباع غير مجاز 9 استان جمع‌آوري و وارد سيستم شده است. 

ديدار مدير كل امور اتباع ومهاجرين خارجي با سفير ژاپن در ايران

1389/8/30 يكشنبهديدار مدير كل امور اتباع ومهاجرين خارجي با سفير ژاپن در ايرانمشاور وزير و مدير كل امور اتباع ومهاجرين خارجي درجلسه اي مشترك با رئيس دفتر نمايندگي كميسارياي عالي پناهندگان و سفير ژاپن درايران ديدار كردند.
به گزارش اداره كل اموراتباع ومهاجرين خارجي سيدتقي قائمي مديركل اموراتباع و مهاجرين خارجي در اوايل آبان ماه  با رئيس دفتر نمايندگي و سفيرژاپن در نشستي مشترك به بررسي وضعيت پناهندگان حاضر در ج.ا.ا پرداخته و در خصوص راهكارهاي لازم جهت كمك رساني مناسب به اين جمعيت به بحث و تبادل نظر پرداختند.
آقاي كارلوس زاكاگنيني رئيس دفتر نمايندگي كميساريا در ايران ضمن تشكر از دولت ژاپن اين كشور را در زمره بزرگترين كشورهاي حاميUNHCR ياد كرده و تامين كاستي بودجه خود در ارائه كمك به پناهندگان را تنها از راه كمكهاي بشردوستانه امكان پذير دانستند.



1389/8/30 يكشنبهتني چند از سفراي مقيم ايران و روساي سازمان هاي بين المللي به منظور آشنايي با وضعيت پناهندگان ازاستان يزد بازديد به عمل آوردند.
به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي يك هيئت ديپلماتيك متشكل از سفراي كشورهاي ايرلند, نيوزلند, استراليا و نمايندگان سفارتخانه هاي ونزوئلا, چك, سوئد, فرانسه, آلمان و افغانستانو دفاتر نمايندگي هاي سازمان ملل متحد در ج.ا.ا (يونيسف, UNODCWFP, كميسارياي عالي پناهندگان و UNOCHA) مورخ 18 و 19 آبان ماه در سفري دو روزه به منظور آشنايي با وضعيت پناهندگان وآوارگان افغاني و عراقي ساكن در استان يزد به اين استان سفر كرده و ضمن ملاقات با استاندار و مقامات بلند پايه استان در امور اتباع و مهاجرين خارجي از مهمانشهر پناهندگان افغاني در اردكان , مهمانشهر مهاجر ميبد و مهمانشهر انصار تفت و پروژه هاي در دست احداث توسط سازمان ملل ودولت ژاپن بازديد به عمل آوردند.
در اين بازديد پناهندگان ضمن قدرداني از زحمات و مهمان نوازي سي ساله جمهوري اسلامي ايران از پناهندگان به تبيين مسائل و مشكلات خود پرداختند.

75 درصد اتباع خارجي مجاز در تهران كارت آمايش 6 را دريافت كرده‌اند.


1389/8/18 سه شنبه75 درصد اتباع خارجي مجاز در تهران كارت آمايش 6 را دريافت كرده‌اند

مدير كل اتباع و مهاجران خارجي استانداري تهران گفت: طرح آمايش 6 اتباع خارجي تا 15 آذر مهلت دارد و تاكنون بيش از 75 درصد از اتباع مجاز تهران، كارت آمايش 6 را دريافت كرده‌اند.
به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از خبرگزاري فارس،سيد عيسي موسوي نسب  اظهار داشت: آن دسته از اتباع مجاز افغاني كه تا كنون در طرح آمايش 6، شركت نكرده و كارت‌هاي اين دوره را دريافت نكرده‌اند تا 15 آذر فرصت دارند به پايگاه‌هاي هشتگانه استان تهران مراجعه كنند.
وي با اشاره به اينكه در استان تهران 320 هزار نفر از اتباع افغاني داراي كارت اقامت هستند، گفت: اكثر اتباع مجاز افغاني در ورامين، پاكدشت و شهرري حضور دارند.
موسوي نسب اعلام كرد: آن دسته از افراد مجازي كه در اين طرح سرشماري شركت نكنند، غير مجاز شناخته شده و برابر قانون با اين افراد برخورد خواهد شد.
وي با بيان اينكه مدارك آمايش 6 اتباع مجاز در استان تهران تا اواسط سال 90 داراي اعتبار است، خاطر نشان كرد: فرآيند تحصيلي فرزندان افرادي كه فاقد كارت آمايش هستند با مشكل مواجه خواهد شد.
مدير كل اتباع و مهاجران خارجي استانداري تهران در خصوص بيمه اتباع خارجي، بيان داشت: با توجه به هدفمند كردن يارانه‌ها و تحت پوشش نبودن اتباع خارجي به دنبال بيمه كردن اتباع خارجي مجاز هستيم. 





بيمه اتباع مجاز در حال بررسي استبه گزارش اداره كل امور اتباع ومهاجرين خارجي به نقل ا خبرگزاري فارس مدير كل امور اتباع و مهاجران خارجي وزارت كشور در خصوص بيمه شدن اتباع مجاز، بيان داشت: در حال مذاكره باشركت‌هاي بيمه‌اي و سازمان ملل براي بيمه كردن اتباع مجاز و دريافت كمك هستيم. 

1389/8/28 جمعهتعداد اتباع خارجي با اجراي طرح هدفمندي يارانه‌ها كاهش مي‌يابدرئيس اداره كار و امور اجتماعي كنگان گفت: با اجراي طرح هدفمند كردن يارانه‌ها تعداد اتباع خارجي كاهش مي‌يابد.

به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از خبرگزاري فارس ايرج محبي‌زاده پيش از ظهر امروز در نشست با مسئولان پليس اطلاعات و امنيت فرماندهي انتظامي كنگان اظهار داشت: شهرستان كنگان در اقتصاد كشور نقش بسزايي دارد و ظرفيت ويژه اين شهرستان در واقع امتيازات زيادي در‌بر دارد كه بايد از اين امتيازات استفاده كنيم.
وي افزود: دولت تلاش جدي براي ساماندهي و هدفمند كردن يارانه‌ها دارد و بايد با اطلاع‌رساني و آگاهي دادن به مردم، نتايج ارزشمند اين طرح را به مردم برسانيم.
اين مقام مسئول خاطرنشان كرد: با اجراي طرح هدفمندكردن يارانه‌ها شاهد كاهش و تقليل مهاجرين خارجي و اتباع بيگانه هستيم و اين مسئله بايد بصورت جدي اطلاع‌رساني شود و بايد مردم را از اهداف اين طرح عظيم در تحول اقتصادي آگاه كنيم.
محبي‌زاده در ادامه با تشريح اهداف و سياست‌هاي هدفمندي يارانه‌ها تصريح كرد: ميزان همكاري و تعامل مردم با دستگاه‌هاي اجرايي در بحث هدفمندي يارانه‌ها امري مهم است و بايد در اين عرصه تلاش بيشتري صورت گيرد.
وي عدم اشتغال اتباع غير مجاز را مثبت برشمرد و توجه به كسب و كار و اشتغال افراد را از اولويت‌هاي مهم كاري دولت كريمه دانست و گفت: با توجه به اينكه اتباع بيگانه غيرمجاز سبب سلب فرصت‌هاي شغلي شده‌اند، بايد به صورت جدي و با قيد فوريت طبق قوانين و مقررات و با همكاري و تعامل بين ‌دستگاهي با اين معضل اجتماعي كه سبب بروز ناهنجاري‌هاي اجتماعي و افزايش جرم و جنايت و كاهش امنيت در جامعه مي‌شود، برخورد شود.
رئيس پليس اطلاعات و امنيت فرماندهي انتظامي كنگان نيز در اين نشست گزارشي از اقدامات به عمل آمده در زمينه شناسايي و جمع‌آوري اتباع بيگانه ارائه كرد و بيان داشت: اشتغال اتباع بيگانه سبب نارضايتي عمومي مردم شده كه بايد اتباع بيگانه غيرمجاز شناسايي و از كشور طرد شوند.
محمد صيادي به تشريح اهداف طرح ساماندهي اتباع مذكور پرداخت و عنوان داشت: اين طرح در اين شهرستان براي تمام افغاني‌هاي شهرستان‌هاي دير، كنگان و جم برگزار شد و اتباع غيرمجاز اين شهرستان‌ها شناسايي شده و ساماندهي شدند.
وي خاطرنشان كرد: تهديدهاي افغاني‌ها شامل خريد و فروش موتورسيكلت‌هاي غير قانوني، رانندگي بدون داشتن مجوزهاي قانوني بر موتورسيكلت‌ها و خودروهاي سبك و ايجاد مشكلات ناشي از اين عوامل و مشكلات امنيتي، اجتماعي و فرهنگي در سطح شهر است كه بايد توجه بيشتري در اين زمينه صورت گيرد.
اين مقام مسئول تصريح كرد: شناسايي اتباع بيگانه در دستفروشي‌ها، اغذيه‌فروشي‌ها و در سطح صنوف و شركت‌هاي منطقه امري ضروري است و پليس اطلاعات شهرستان كنگان آمادگي دارد تا در راستاي اجراي اين طرح تلاش كند.
بازرس كار اداره كار و امور اجتماعي كنگان نيز در اين نشست مطالبي در زمينه قوانين و مقررات كار مبني بر عدم اشتغال اتباع غير‌مجاز بيان كرد و گفت: بازرسي‌هاي مشترك از راه‌هاي مهم در پيشگيري عدم اشتغال افراد مزبور و عدم ترغيب كارفرمايان در به‌كارگيري آنان است.
علي يزدان‌پناهي اظهار داشت: همه بايد همكاري كنند تا بتوانيم وضعيت شهرستان را سر و سامان دهيم. 

۱۳۸۹ آبان ۱۸, سه‌شنبه

آغاز ششمين مرحله طرح سرشماري اتباع افغاني خراسان رضوي



1389/8/7 جمعه
آغاز ششمين مرحله طرح سرشماري اتباع افغاني
مديركل اتباع و امور مهاجران خراسان رضوي از شروع ششمين مرحله طرح سرشماري اتباع افغاني در خراسان رضوي خبر داد.
به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از خبرگزاري فارس محمد عجمي اظهار داشت: مهاجران افغاني ساكن ايران هر شش ماه براي تعويض كارت‌ها به اداره اتباع و امور مهاجران خراسان رضوي مراجعه و نسبت به تعويض كارت‌هاي شناسايي خود اقدام مي‌كنند.
مديركل اتباع و امور مهاجران خراسان رضوي تأكيد كرد: اين طرح از 20 مهرماه آغاز و تا 30 آبان سال‌جاري ادامه پيدا مي‌كند كه در پايان طرح اطلاعات دقيقي در خصوص تعداد مهاجرين افاغنه به دست مي‌آيد.
وي در مورد نحوه اطلاع‌رساني به مهاجران افغاني تصريح كرد: فراخواني از طريق رسانه‌هاي جمعي، خيريه‌هاي متعلق به افاغنه، مؤسسات فرهنگي و نخبه‌هاي افاغنه و درج اطلاعيه در مناطق مهاجرنشين صورت گرفته است.عجمي در مورد مناطق مهاجرنشين مشهد گفت: مهاجران افغاني در همه مناطق شهر ساكن هستند اما مناطق گلشهر، التيمور و قلعه ساختمان مراكز اصلي تجمع افاغنه در شهر مشهد است.
وي اشاره كرد: اتباع افغاني مي‌توانند به صورت حضوي به اداره‌كل اتباع و امور مهاجران مراجعه و نسبت به برداشتن عكس و انگشت‌نگاري و پرداخت فيش بانكي كارت جديد خود را دريافت كنند.
عجمي افزود: عكس مورد نياز برروي كارت بايد بدون كلاه، عينك و شال و در قالب عكس اداري تهيه شود.
مديركل اتباع و امور مهاجرين خراسان رضوي بيان داشت: با توجه به حضور اتباع افغاني غيرمجاز در سطح كشور و به موجب مصوبه شوراي عالي امنيت ملي وزارت كشور مكلف به اجراي طرح سرشماري اتباع افغاني غير قانوني ساكن در كشور است.

سومين مرحله طرح سرشماري اتباع افغاني و نهوه ثبت نام حجاج افغاني



1389/8/1 شنبه
       وزير كشور خبر داد: آغاز اجراي سومين مرحله طرح سرشماري اتباع افغاني از نيمه آبان ماه
امسال با تمهيداتي كه انديشيده شده است بزرگترين اعزام اتباع بيگانه به حج در 30 سال گذشته را خواهيم داشت/در ايران تنها 3 درصد اتباع در مجتمع‌هاي اقامتي سكونت دارند/سرشماري اتباع غيرقانوي افغاني از مرداد ماه آغاز شده است.
      به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از ايلنا ، وزير كشور از آغاز اجراي سومين مرحله طرح سرشماري اتباع افغاني از نيمه آبان ماه خبر داد.مصطفي محمدنجار وزير كشور درحاشيه نشست شوراي هماهنگي اجرايي اتباع بيگانه، اظهار داشت: در اين مرحله دارندگان رسيد شركت در طرح سرشماري اتباع افغاني با مراجعه به سايت اينترنتي كه در نيمه آبان ماه نشاني آن اعلام خواهد شد، نشاني و تاريخ و ساعت مراجعه به مراكز تعيين تكليف را دريافت مي‌كنند.
      رئيس شوراي هماهنگي اجرايي اتباع بيگانه مرحله چهارم اين طرح را مرحله آخر طرح سرشماري اتباع افغاني ناميد و گفت: اين مرحله بحث تصميم گيري است و در اين مرحله به اتباع گفته مي‌شود كه چه كارهايي را بايد انجام دهند.
      محمد نجار گفت: اجراي طرح سرشماري اتباع غيرقانوي افغاني از مرداد ماه آغاز شده است و در انتهاي اسفند ماه پايان خواهد يافت.
      به گفته وزير كشور هدف از اجراي اين جمع آوري اطلاعات هويتي، اجتماعي و اقتصادي اتباع افغاني است تا بر اساس اين اطلاعات برنامه ريزي‌هاي لازم را در حوزه‌هاي اجتماعي و اقتصادي انجام شود.
       محمد نجار به مراحل اول و دوم اين طرح نيز اشاره كرد و اذعان داشت: از ابتداي مردادماه امسال براي شناسايي اتباع افغاني كه به صورت غير قانوني در ايران زندگي مي‌كنند مرحله اول طرح سرشماري اتباع افغاني آغاز شد كه در اين مرحله ثبت نام از آنها به صورت مراجعه حضوري و پر كردن پرسشنامه در مدت يك ماه و در 17 استان و 145 شهرستان انجام شده است.
      نجار افزود: مرحله دوم ورود اطلاعات اتباع افغاني به رايانه بود تا امكان بهره‌برداري از آن توسط نرم افزار مخصوص وجود داشته باشد كه اين مرحله نيز تاپايان مهر ماه به اتمام رسيد.
      وزير كشور افزود: در جلسه امروز شوراي هماهنگي اتباع بيگانه مصوب شد نيروي انتظامي و بسيج تشديد برخورد با اتباع افغاني غيرمجاز كه در طرح سرشماري نيز شركت نكرده‌اند را در دستور كار خود قرار دهند.
نجار با اشاره به اقداماتي كه جمهوري اسلامي ايران براي اتباع بيگانه كه به صورت قانوني وارد كشور شده‌اند انجام داده است، گفت: خدمات و امكاناتي كه براي اين افراد انجام داده‌ايم بالاتر از شاخص‌هاي بين المللي است كه موضوع از سوي مجامع بين المللي مورد تائيد و تقدير قرار گرفته است.
      وزير كشور گفت: برخلاف بسياري از كشورها كه مهاجرين فقط حق زندگي در اردوگاه‌ها را دارند در ايران تنها 3 درصد اتباع در مجتمع‌هاي اقامتي سكونت دارند و 97 درصد اين افراد مانند شهروندان ايراني در بين مردم كار و زندگي مي‌كنند.
نجار با اشاره به اينكه در خلال سه دهه گذشته 602 هزار نفر از افراد بزرگسال اتباع بيگانه در دوره‌هاي نهضت سواد آموزي شركت كرده و باسواد شدند، افزود: طبق سرشماري سال 1360 تنها 6 درصد افغاني‌ها با سواد بودند و براساس سرشماري سال 1388 اين رقم به 69 درصد افزايش يافته است.
     وزير كشور به تعداد دانش آموزان اتباع بيگانه اشاره كرد و گفت: در سال تحصيلي 89-88 بالغ بر 276 هزار نفر دانش آموزر اتباع بيگانه در مدارس ايران ثبت نام كرده‌اند وتعداد دانشجويان اتباع بيگانه نيز كه امسال در دانشگاه‌ها ثبت نام كرده‌اند به بيش از 3800 نفر رسيده كه عمدتا افغاني هستند و در آزمون سراسري دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالي پذيرفته شده‌اند.
      وزير كشور با اشاره به اينكه در بسياري از كشورها امكان اعزام مهاجرين مسلمان به حج فراهم نيست، گفت: امسال با تمهيداتي كه انديشيده شده است بزرگترين اعزام اتباع بيگانه به حج در 30 سال گذشته را خواهيم داشت و 4500 نفر از اتباع مسلمان ديگر كشورها كه به صورت قانوني در ايران زندگي مي‌كنند به حج اعزام خواهند شد.

يارانه ها براي مهاجرين خارجي


1389/7/24 شنبه
      دولت برنامه‌هايي در طرح هدفمند كردن يارانه‌ها براي اتباع مجاز داردمدير كل امور اتباع و مهاجران خارجي وزارت كشور گفت: تاكنون سياست مشخصي در خصوص برخوردار بودن اتباع مجاز در هدفمند كردن يارانه‌ها اعلام نشده ولي قطعاً دولت در اين خصوص برنامه‌ريزي كرده است.
      به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از خبرگزاري فارس آقاي سيدتقي قائمي در خصوص طرح آمايش 6 در كل كشور، اظهار داشت: برابر ابلاغ وزارت كشور نسبت به آمايش و بازشناسي اتباع افغان و به منظور اصلاح تغييرات خانوار (تولد، فوت، طلاق، ازدواج) و امور اداري مربوط (آدرس و نقل و انتقال) طرح آمايش 6 براي سرشماري اتباع مجاز افغاني آغاز شد. 
       وي افزود: تنها افرادي مي‌توانند در اين طرح شركت كنند كه داراي مدارك معتبر آمايش 5 هستند و افرادي كه فاقد اين مدرك يا داراي مدارك فاقد اعتبار هستند نمي‌توانند در اين طرح شركت كنند و غير مجاز شناخته مي‌شوند. 
       مدير كل امور اتباع و مهاجران خارجي وزارت كشور، گفت: تمام ادارات كل اتباع بيگانه در سراسر كشور براي ارائه كارت‌هاي آمايش 6 فعالند و در صورتي كه اتباع مجازي در اين طرح شركت نكند تسهيلاتي به آن ارائه نمي‌شود. 
       قائمي با بيان اينكه يك ميليون نفر اتباع مجاز در كشور وجود دارد كه بايد كارت آمايش 6 را دريافت كنند، بيان داشت: طرح آمايش 6، تا پانزدهم آذر در سراسر كشور ادامه دارد.

ثبت نام اتباع خارجي در مدارس ايراني به شرط تاييد وزارت كشور!



1389/7/14 چهارشنبه
     ثبت‌‌نام اتباع خارجي در مدارس ايراني به شرط تأييد وزارت كشورمديركل دفتر وزارتي آموزش و پرورش گفت: اتباع خارجي در صورت تأييد وزارت كشور، استانداري‌ها و فرمانداري‌ها مجاز به ثبت‌نام در مدارس ايراني هستند.
به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از خبرگزاري فارس ،سيد‌جمال صبح‌خيز اظهار داشت: آمار دقيقي از تعداد دانش‌آموزان اتباع خارجي كه در ايران مشغول به تحصيل هستند، وجود ندارد كه اين موضوع در حال بررسي است و در آينده نزديك آمار دقيق آن به دست مي‌آ‌يد.
    وي با اشاره به اينكه دانش‌آموزان اتباع خارجي در واحدهاي آموزشي ويژه مورد تأييد آموزش و پرورش ثبت‌نام مي‌شوند، ادامه داد: تمام دانش‌آ‌موزان اتباع خارجي بايد در واحدهاي آموزشي مورد تأييد آموزش و پرورش ثبت‌نام كنند در غير اين صورت آموزش و پرورش هيچ مسئوليتي در قبال ارائه مدرك تحصيلي آنها نخواهد داشت

جريمه 1.6 ميلياردي كارفرمايان متخلف به دليل استفاده از اتباع غيرمجاز




1389/7/13 سه شنبه
         جريمه 1.6 ميلياردي كارفرمايان متخلف به دليل استفاده از اتباع غيرمجازرئيس سازمان كار و امور اجتماعي استان تهران گفت: طي بازرسي‌ها در شش ماه اخير كارفرماياني كه از اتباع غير مجاز خارجي در كار استفاده كردند يك ميليارد و 600 ميليون تومان جريمه شدند و هزار و 378 كارگر از اين طريق جذب واحدهاي اقتصادي شدند
        به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از خبرگزاري فارس ،عليرضا مظهري با بيان اينكه در سال گذشته نزديك به يكصدهزار پروانه كار براي اتباع خارجي صادر شده است، اظهار داشت: ادارات كار زماني مي‌توانند به اتباع خارجي پروانه كار بدهند كه اين اتباع مجوز اقامت از وزارت كشور داشته باشند.
وي ادامه داد: بازرسان كار به همراه نمايندگاني از نيروي انتظامي، فرمانداري و ديگر دستگا‌ه‌هاي مربوطه به واحدهاي اقتصادي سركشي مي‌كنند و در صورتي كه اين واحدها از اتباع غيرمجاز استفاده كنند جريمه مي‌شوند.
      رئيس سازمان كار و امور اجتماعي استان تهران با بيان اينكه كارفرماي متخلف در صورت تكرار اين موضوع به دادگاه معرفي مي‌شود، گفت: جريمه‌ها در بار اول به ميزان 5 برابر حداقل دستمزد به ازاي هر روز كاري است و در صورت تكرار تخلف اين ميزان به 10 برابر هر روز كاري افزايش مي‌يابد.
       وي افزود: زماني كه كارفرماي متخلف به دادگاه مي‌رود حكم قاضي در اندازه‌اي نيست كه كارفرما از تخلف خود پشيمان شود و در برخي مواقع كارفرما مجددا به اين موضوع روي آورد.
به گفته مظهري، جذب نيروي خارجي توسط كارفرمايان شرايط خاصي دارد و حتما بايد ورودشان با درخواست كار باشد و مجوز حضور همراه با مجوز كار است اما متاسفانه اتباع افغانستان به علت اينكه زمان زيادي در كشور حضور دارد اين شرايط براي آنها اعمال نمي‌شود.
       به گفته مظهري، طي شش ماه اول سال دو هزار و 194 بازرسي صورت گرفته است كه از اين ميزان شش هزار و 152 تبعه غيرمجاز در واحدها شناسايي شده‌اند كه مبلغ جريمه ابلاغ شده به كارفرمايان متخلف يك ميليارد و 600 ميليون تومان است.
وي ادامه داد: مبلغ وصول شده از جريمه ابلاغي توسط دستگاه‌هاي قضايي 360 ميليون تومان است و هم‌چنين هزار و 378 كارگر توسط اداره كار جايگزين افراد غيرمجاز شدند و نيز 774 كارفرماي متخلف كه به مراجع قضايي معرفي شدند تاكنون دستورالعمل جريمه‌ها را اعمال نكردند.
       وي در خصوص ساماندهي كارگران ساختماني تصريح كرد: شهرداري تهران طي سال‌هاي اخير مكاني را براي ساماندهي كارگران در نظر گرفت تا كارگران بتوانند از مراكز مشاوره شغلي و همچنين درمانگاه استفاده كنند به شرطي كه كارفرما به اين مراكز براي رفع نياز به كارگر خود استفاده كند.
      رئيس سازمان كار و امور اجتماعي استان تهران با بيان اينكه برخي كارفرمايان و كارگران به صورت گروهي كار مي‌كنند، گفت: به همين دليل ساماندهي به اهداف خود نرسيده است و اميدواريم با ارائه پيشنهادي به كاريابي‌ها وظيفه ساماندهي كارگران ساختماني را به همراه در نظر گرفتن مشوق‌هايي برعهده آنها قرار گيرد.