۱۳۹۲ مهر ۲۷, شنبه

افغانیها تمایلی برای بازگشت ندارند

1392/7/22 دوشنبهگفتگوی ایران با کمیسرعالی سازمان ملل درباره پناهندگان افغانی/ افغانیها تمایلی برای بازگشت ندارندمدیرکل اتباع خارجه وزارت کشور از مذاکره با آنتونیو گوترش کمیسرعالی سازمان ملل متحد درباره طولانی شدن حضور پناهندگان افغان در ایران خبرداد و گفت: متاسفانه مشکلات دولت افغانستان اعم از ناامنی و عدم ثبات، اشتغال و مسکن موجب شده تا پناهندگان رغبتی برای بازگشت به کشور خود نداشته باشند.

به گزارش اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی به نقل از خبرگزاری مهر ، عزیز کاظمی در مورد نتایج حضور ایران در  اجلاس کمیته اجرایی کمیساریای عالی سازمان ملل متحد معروف به آکسکام گفت: این اجلاس هر ساله با 120 کشور شرکت کننده برگزار می شود که تفاوت اجلاس امسال با سالهای قبل این بود که در ابتدای نشست امسال موضوع پناهندگان سوری در دستور کار اجلاس قرار داشت و وزرای خارجه چهار کشور اردن، لبنان, عراق و ترکیه در مورد پناهندگان سوری و مشکلات پیش روی سخنرانی کردند.
وی افزود: قطعا کمیساریا با هدف جلب توجه جهان به موضوع پناهندگان سوری و جنگ در سوریه این اقدام را انجام داد که وضعیت پناهندگان مناسب نیست.
مدیرکل اتباع خارجه وزارت کشور که همراه با معاون امنیتی وزیر کشور به اجلاس ژنو رفته بود گفت: جمهوری اسلامی ایران در اجلاس و در حاشیه اجلاس موضوع مسائل مربوط به پناهندگان را در ایران مطرح کرد. حتی جلسه ای خصوصی با آنتونیو گوترش کمیسرعالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان داشتیم که در این جلسه ایران نسبت به طولانی شدن وضعیت پناهندگان افغان صحبت کرد. همچنین جمهوری اسلامی ایران با ارائه خدمات رایگان درمانی به بیماران خاص افغانی  و 210 هزار پناهنده افغان برای نخستین بار در جهان اقدامات بشر دوستانه خود را اعلام کرده است. حتی ایران تمامی 840 هزار پناهنده افغان را همانند سایر ایران زیر چتر بیمه تامین اجتماعی تعریف کرده و اتباع می توانند با پرداخت حق بیمه از تامین اجتماعی استفاده کنند.

کاظمی اظهار داشت: متاسفانه مشکلات دولت افغانستان اعم از ناامنی و عدم ثبات، اشتغال و مسکن موجب شده تا پناهندگان رغبتی برای بازگشت به کشور خود نداشته باشند که این موضوع با کمیساریا مطرح شد و اینکه طولانی شدن مدت حضور پناهندگان در ایران باید هر چه زودتر پایان یابد و شرایط خروج پناهندگان فراهم شود.
----------------------
یادداشت شردبیر:شرایط با ممنوعیت خرید اقلام خوراکی و وسایل نقلیه عمومی برای مهاجرین افغانی شروع شده

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر