۱۳۹۲ مهر ۲۷, شنبه

دیدار عبداللهی وگوترش در حاشیه اجلاس

1392/7/14 يكشنبه

هیئت اعزامی جمهوری اسلامی ایران به اجلاس کمیته اجرایی کمیساریای عالی سازمان ملل متحد موسوم به اکسکام با اقای گوترش کمیسر عالی دیدار کردند

به گزارش روابط عمومی اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور روز گذشته هیئت اعزامی جمهوری اسلامی ایران به اجلاس اکسکام با آنتونیو گوترش کمیسرعالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در ژنو دیدار کردند.
در این دیدار که در دفتر آقای گوترش انجام شد آقای عبداللهی معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور با اشاره به مشکلات حضور پناهندگان حاضر در ج.ا.ا از کمیسر عالی خواستند تا به پناهندگان افغان ساکن در ایران توجه ویژه داشته باشند.آقای عبداللهی گفتند ما امروز با بخشی از پناهندگان در ایران روبه رو هستیم که بیش از سی سال سن دارند و در ایران متولد شده اند و هرگز افغانستان را ندیده اند.این بخش از پناهندگان مطالباتی دارند که جمهوری اسلامی ایران بدون کمک جامعه جهانی قادر به رفع ان نیست و می بایست با توجه ویژه به ان نگاه کرد.ما الان حدود 280 هزار دانش اموز افغان در ایران داریم که بخش عمده ای از فضای اموزشی ما را اختیار دارند و همگی مانند دانش اموزان ایرانی به مدرسه می روند .لذا جهت رفع نیاز تامین مدرسه که به جهت استفاده این پناهندگان داریم از شما انتظارداریم تا به مسئله اموزش پناهندگان توجه خاص داشته و کشورهای اهدا کننده را جهت کمک بیشتر در زمینه اموزش پناهندگان در ایران بسیج نمایید.
اقای عبداللهی در ادامه درخصوص نیاز به اموزش مهارتهای فنی و حرفه ای به پناهندگان جوان در ایران سخن گفتند و اضافه کردند این نوع اموزش جهت تشویق و ترغیب پناهندگان جهت بازگشت به افغانستان مفید خواهد بود ولی این اموزش ها نیاز به این دارد که شما شرایط اشتغال در افغانستان را برای پناهندگان مهیا کنید تا این طرح بتواند باری از دوش ما بردارد و تاثیر معکوس نداشته و باعث اشغال فرصت های شغلی توسط پناهندگان در کشور ما نشود
اقای گوترش ضمن تشکر از میزبانی شایسته ج.ا.ا از پناهندگان در طول چند دهه با تصدیق صحبت های اقای عبداللهی گفتند می بایست با کمک هم برای مسئله اموزش پناهندگان راهکاری پیدا کنیم. ایشان اضافه نمودند که نظر شما در خصوص اموزش مهارتهای فنی و حرفه ای کاملا صحیح است و این طرح باید در خدمت به بازگشت باشد نه سد راه ان.
در پایان اقای عبداللهی باتشکر از توجه اقای گوترش به مسئله پناهندگان در ایران ابراز امیدواری کردند تا با تامین بازگشت توام با امنیت و اسایش برای پناهندگان مسئله کهنه پناهندگی در ایران به صورت شایسته پایان یابد.
-------------------------------------------
یادداشت شردبیر: یک پرسش! به کدام دلیل موجه امسال یک مقام امنیتی بجای ریاست اداره اتباع ومهاجرین خارجی از وزارت کشور به این اجلاس رفته است؟

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر