۱۳۹۲ مهر ۲۷, شنبه

ویدیوی خبری شبکه صدای آمریکا در فیس بوک خبر ساز شد. افغانها حق خرید اقلام خوراکی و استفاده از حمل و نقل عمومی را ندارند.

ویدیوی خبری شبکه صدای آمریکا در فیس بوک خبر ساز شد. افغانها حق خرید اقلام خوراکی و استفاده از حمل و نقل عمومی را ندارند.
لازم به توضیح  است که این ویدیو بخشی از خبر و بررسی خبر پیرامون اظهار نظر یکی از مسوولان در استانداری استان فارس می باشد.
به نقل از این مقام آگاه: از این پس مهاجرین افغانی که بنام غیر مجاز نامیده می شوند و بجز کسانی که کارت آمایش نهم دارند،دیگر نمی توانند که مواد خوراکی بخرند و از حمل و نقل عمومی استفاده نمایند. این ممنوعیت شامل تمامی کسبه اعم از نانوایی ها و بقالی ها وسوپر مارکت ها می شود.
     در بخشی از این ویدیو گفته می شود که افغانهای قانونی نیز از این پس باید در تمام لحظات کارت های آمایش خود را همراه داشته باشند.
     گفتنی است که این طرح با مزاحمت های پلیس و تعقیب وگریزهای شرم آوری در سطح متروی تهران نیز شروع شده است. واین شاهد مدعی این مقام استان فارس می باشد.
لینک این ویدیو رابرایتان می گذاریم
https://www.facebook.com/photo.php?v=687081064638373
 و نمونه این گزارش از سوی تابناک
http://www.tabnak.ir/fa/news/255553/%D9%85%D9%86%D8%B9-%D9%81%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D9%85%D9%88%D8%A7%D8%AF-%D8%BA%D8%B0%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%A7%D8%AA%D8%A8%D8%A7%D8%B9-%D8%BA%DB%8C%D8%B1-%D9%85%D8%AC%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D8%AC%D8%A7%D8%B2-%D8%A7%D8%B3%D8%AA

افغانیها تمایلی برای بازگشت ندارند

1392/7/22 دوشنبهگفتگوی ایران با کمیسرعالی سازمان ملل درباره پناهندگان افغانی/ افغانیها تمایلی برای بازگشت ندارندمدیرکل اتباع خارجه وزارت کشور از مذاکره با آنتونیو گوترش کمیسرعالی سازمان ملل متحد درباره طولانی شدن حضور پناهندگان افغان در ایران خبرداد و گفت: متاسفانه مشکلات دولت افغانستان اعم از ناامنی و عدم ثبات، اشتغال و مسکن موجب شده تا پناهندگان رغبتی برای بازگشت به کشور خود نداشته باشند.

به گزارش اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی به نقل از خبرگزاری مهر ، عزیز کاظمی در مورد نتایج حضور ایران در  اجلاس کمیته اجرایی کمیساریای عالی سازمان ملل متحد معروف به آکسکام گفت: این اجلاس هر ساله با 120 کشور شرکت کننده برگزار می شود که تفاوت اجلاس امسال با سالهای قبل این بود که در ابتدای نشست امسال موضوع پناهندگان سوری در دستور کار اجلاس قرار داشت و وزرای خارجه چهار کشور اردن، لبنان, عراق و ترکیه در مورد پناهندگان سوری و مشکلات پیش روی سخنرانی کردند.
وی افزود: قطعا کمیساریا با هدف جلب توجه جهان به موضوع پناهندگان سوری و جنگ در سوریه این اقدام را انجام داد که وضعیت پناهندگان مناسب نیست.
مدیرکل اتباع خارجه وزارت کشور که همراه با معاون امنیتی وزیر کشور به اجلاس ژنو رفته بود گفت: جمهوری اسلامی ایران در اجلاس و در حاشیه اجلاس موضوع مسائل مربوط به پناهندگان را در ایران مطرح کرد. حتی جلسه ای خصوصی با آنتونیو گوترش کمیسرعالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان داشتیم که در این جلسه ایران نسبت به طولانی شدن وضعیت پناهندگان افغان صحبت کرد. همچنین جمهوری اسلامی ایران با ارائه خدمات رایگان درمانی به بیماران خاص افغانی  و 210 هزار پناهنده افغان برای نخستین بار در جهان اقدامات بشر دوستانه خود را اعلام کرده است. حتی ایران تمامی 840 هزار پناهنده افغان را همانند سایر ایران زیر چتر بیمه تامین اجتماعی تعریف کرده و اتباع می توانند با پرداخت حق بیمه از تامین اجتماعی استفاده کنند.

کاظمی اظهار داشت: متاسفانه مشکلات دولت افغانستان اعم از ناامنی و عدم ثبات، اشتغال و مسکن موجب شده تا پناهندگان رغبتی برای بازگشت به کشور خود نداشته باشند که این موضوع با کمیساریا مطرح شد و اینکه طولانی شدن مدت حضور پناهندگان در ایران باید هر چه زودتر پایان یابد و شرایط خروج پناهندگان فراهم شود.
----------------------
یادداشت شردبیر:شرایط با ممنوعیت خرید اقلام خوراکی و وسایل نقلیه عمومی برای مهاجرین افغانی شروع شده

با بسیج منابع راه را برای بازگشت پناهندگان هموار نمایید

با بسیج منابع راه را برای بازگشت پناهندگان هموار نمایید
به گزارش روابط عمومی اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی در حاشیه جلسه اکسکام سال جاری در ژنو ، هیئت جمهوری اسلامی ایران با رؤسای هیئت های اعزامی کشورهای پاکستان و افغانستان و با حضور آقای گوترش کمیسر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان و جمعی از نمایندگان کشورهای  اهدا کننده جلسه ای تشکیل داد.
در این جلسه که با عنوان دستیابی به راه حل های راهبردی برای پناهندگان افغان تشکیل شده بود ، آقای عبدالهی ضمن تشکر از کمیسر عالی برای شرکت در این نشست گفتند همه ما می دانیم که ایران در چند دهه گذشته میزبان پناهندگان افغان بوده و با ارایه خدمات در تمام جوانب ازانها پذیرایی نموده است اقای عبدالهی ادامه دادند که ما امروز با نسلی از پناهندگان روبه رو هستیم که افغانستان را ندیده اند و علیرغم تلاش تمایلی برای بازگشت ندارند امیدواریم که کمیته راه حل های راهبردی به نتایج مثبت دست یافته و با بسیج منابع راه را برای بازگشت پناهندگان هموار نماید همان گونه که در کمیته چهار جانبه پاکستان مقرر شد تا با تقویت زیر ساخت ها و ایجاد شهرک های پناهنده نشین در افغانستان به این مهم دست یابیم اما این مسئله بدلیل عدم تامین منابع مالی تاکنون محقق نشده است و امیدواریم در این جلسه و با همکاری کشورهای اهدا کننده نیازهای لازم برای بازگشت پناهندگان فراهم گردد.
در ادامه اقای عبداللهی ضمن تشکر از کشورهای گروه تماس ابراز امیدواری کردند تا این کشور ها نیازهای بهداشتی آموزشی و شغلی پناهندگان را مد نظر قرارداده و در کنار گسترش اسکان مجدد به این نیازها نیز بپردازد.
معاون وزیر کشور ارائه خدمت بیمه درمان تکمیلی به 210 هزار پناهنده آسیب پذیر و حضور 285000 دانش آموز پناهنده در مدارس ج.ا.ا را به عنوان سند مثبت میزبانی شایسته ایران از پناهندگان اعلام کردند و در پایان خواستار توجه جامعه بین المللی به ارائه خدمات بیشتر به پناهندگان شدند. --------------------------------------------یادداشت شردبیر:اولین زمزمه ها از استان فارس و با ممنوعیت خرید مواد خوراکی و استفاده از حمل ونقل عمومی شروع شد

نمایشگاه اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور در حاشیه سیزدهمین اجلاس آمبودزمان آسیایی بازگشایی شد.

1392/7/17 چهارشنبهنمایشگاه اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور در حاشیه سیزدهمین اجلاس آمبودزمان آسیایی بازگشایی شد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور در این نمایشگاه که با حضور کلیه وزارتخانه های جمهوری اسلامی ایران در حاشیه سیزدهمین اجلاس بین المللی آمبودزمان آسیایی برپا گردیده بود سایت پاسخگویی به پناهندگان و نمونه و نحوه صدور کارت آمایش در معرض دید شرکت کنندگان قرار گرفت .
لازم به ذکر است که این نمایشگاه توسط آقای لاریجانی ریاست قوه قضاییه افتتاح گردید. در اولین روز بازگشایی این نمایشگاه تعدادی از مقامات داخلی و خارجی و همچنین وزیر دادگستری از غرفه اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی بازدید کردند.

دیدار عبداللهی وگوترش در حاشیه اجلاس

1392/7/14 يكشنبه

هیئت اعزامی جمهوری اسلامی ایران به اجلاس کمیته اجرایی کمیساریای عالی سازمان ملل متحد موسوم به اکسکام با اقای گوترش کمیسر عالی دیدار کردند

به گزارش روابط عمومی اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور روز گذشته هیئت اعزامی جمهوری اسلامی ایران به اجلاس اکسکام با آنتونیو گوترش کمیسرعالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در ژنو دیدار کردند.
در این دیدار که در دفتر آقای گوترش انجام شد آقای عبداللهی معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور با اشاره به مشکلات حضور پناهندگان حاضر در ج.ا.ا از کمیسر عالی خواستند تا به پناهندگان افغان ساکن در ایران توجه ویژه داشته باشند.آقای عبداللهی گفتند ما امروز با بخشی از پناهندگان در ایران روبه رو هستیم که بیش از سی سال سن دارند و در ایران متولد شده اند و هرگز افغانستان را ندیده اند.این بخش از پناهندگان مطالباتی دارند که جمهوری اسلامی ایران بدون کمک جامعه جهانی قادر به رفع ان نیست و می بایست با توجه ویژه به ان نگاه کرد.ما الان حدود 280 هزار دانش اموز افغان در ایران داریم که بخش عمده ای از فضای اموزشی ما را اختیار دارند و همگی مانند دانش اموزان ایرانی به مدرسه می روند .لذا جهت رفع نیاز تامین مدرسه که به جهت استفاده این پناهندگان داریم از شما انتظارداریم تا به مسئله اموزش پناهندگان توجه خاص داشته و کشورهای اهدا کننده را جهت کمک بیشتر در زمینه اموزش پناهندگان در ایران بسیج نمایید.
اقای عبداللهی در ادامه درخصوص نیاز به اموزش مهارتهای فنی و حرفه ای به پناهندگان جوان در ایران سخن گفتند و اضافه کردند این نوع اموزش جهت تشویق و ترغیب پناهندگان جهت بازگشت به افغانستان مفید خواهد بود ولی این اموزش ها نیاز به این دارد که شما شرایط اشتغال در افغانستان را برای پناهندگان مهیا کنید تا این طرح بتواند باری از دوش ما بردارد و تاثیر معکوس نداشته و باعث اشغال فرصت های شغلی توسط پناهندگان در کشور ما نشود
اقای گوترش ضمن تشکر از میزبانی شایسته ج.ا.ا از پناهندگان در طول چند دهه با تصدیق صحبت های اقای عبداللهی گفتند می بایست با کمک هم برای مسئله اموزش پناهندگان راهکاری پیدا کنیم. ایشان اضافه نمودند که نظر شما در خصوص اموزش مهارتهای فنی و حرفه ای کاملا صحیح است و این طرح باید در خدمت به بازگشت باشد نه سد راه ان.
در پایان اقای عبداللهی باتشکر از توجه اقای گوترش به مسئله پناهندگان در ایران ابراز امیدواری کردند تا با تامین بازگشت توام با امنیت و اسایش برای پناهندگان مسئله کهنه پناهندگی در ایران به صورت شایسته پایان یابد.
-------------------------------------------
یادداشت شردبیر: یک پرسش! به کدام دلیل موجه امسال یک مقام امنیتی بجای ریاست اداره اتباع ومهاجرین خارجی از وزارت کشور به این اجلاس رفته است؟

۱۳۹۲ مهر ۱۲, جمعه

تهدید باج خواهی ایران از اکسکام

کمک های جامعه جهانی برای بازگشت پناهندگان بسیار ناچیز استبه گزارش روابط عمومی اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور عصر روز گذشته آقای عبدالهی معاون وزیر کشور در اجلاس اکسکام سخنرانی نمود
به گزارش روابط عمومی اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور عصر روز گذشته آقای عبدالهی معاون وزیر کشور در این جلسه سخنرانی نمود

ایشان مساعدت های صورت گرفته از سوی جامعه جهانی برای بازگشت پناهندگان به افغانستان را ناچیز ارزیابی نموده وخواستار تامین بازگشت داوطلبانه و توام با امنیت و احترام پناهندگان افغانستان شدند.
معاون وزیر کشور بازگشت را بهترین راه حل معضل پناهندگی  دانسته و اعلام داشتند لازمه بازگشت ،مساعدت جامعه بین المللی به بازسازی افغانستان و  فراهم اوردن حداقل های رفاه اجتماعی و مسکن به منظور فعال شدن برنامه بازگشت داوطلبانه است.
آقای عبدالهی همچنین اعلام داشتند که تخصیص اعتبارات به پناهندگان ساکن در ایران در بخش های آموزشی  و درمانی و ... با نیازهای واقعی و فزاینده پناهندگان فاصله بسیار دارد و دولت ج.ا.ا هزینه های گزافی در تمام بخش ها پرداخت نموده است.

اقای عبداللهی در پایان ابراز امیدواری کردند که این نشست گام موثری در جهت رفع آلام پناهندگان و تقویت و تعامل مثبت و سازنده میان کشورهای اهدا کننده جهت حل معضل پناهندگی افغان ها باشد.-
---------------------------------
یادداشت شردبیر:
       این داستان گدایی برای ما همچنان ادامه دارد.سالیانه مهاجرین افغانی بجای اینکه کمک هزینه و یارانه دریافت نمایند. مبلغ 1500000تومان به عنوان عوارض و کارت کارگری و بیمه و ......پرداخت می نمایند. در حالی که دست به زانوی خود زده و برخاسته اند! در این مظلوم نمایی حضور یک مقام امنیتی و انتظامی در راس هیئت ایرانی و سخن راندن از  بازگشت محترمانه  و امنیت؟؟؟؟؟ این شائبه را تقویت می نماید که ایران هرچه بیشتر و بیشتر با نزدیک شدن به سال 2014 فشارها را بر ملت و دولت افغانستان بیشتر می نماید. تا بتواند عده بیشتری از پناهندگان را به زور بازگرداند. و اینگونه اظهارات بیشتر به باج خواهی از کمیساریا و کشورهای شرکت کننده د راکسکام می نماید تا......
ی

ایران تحت سرپرستی یک مقام امنیتی در اجلاس پناهندگان شرکت کرد.

شصت و چهارمین اجلاس کمیته اجرائی کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در ژنو آغاز به کار کرد.به گزارش روابط عمومی اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی شصت و چهارمین اجلاس کمیته اجرایی کمیساریای عالی سارمان ملل متحد در امور پناهندگان روز یکشنبه 8 مهر ماه در سوئیس آغاز به کار کرد.
در اولین روز این اجلاس مسئله پناهندگان سوری حاضر در کشورهای همسایه سوریه از جمله ترکیه ، لبنان ، عراق و اردن با حضور وزرای خارجه ترکیه ، عراقو اردن و  وزیر امور اجتماعی لبنان همچنین هیئت هایی از سایر کشورها  مورد بررسی قرار گرفت.
اجلاس اکسکام تا روز جمعه 12 مهر ماه 1392 ادامه داشته و هئیت اعزامی جمهوری اسلامی ایران به ریاست جناب آقای عبداللهی معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور در این اجلاس شرکت نموده است.

این اجلاس تا روز جمعه ادامه خواهد داشت و هیئت های شرکت کننده به بیان دیدگاه های دولت خود در خصوص مسائل پناهندگان خواهند پرداخت.
--------------------------------------------------------------
یادداشت شردبیر:
      حضور یک مقام امنیتی   و انتظامی  از وزارت کشور بجای مسولین اداره اتباع ومهاجرین خارجی وزارت کشور ایران، سوالات بسیاری را در اذهان ما ایجاد می نماید. ظاهرا بررسی مسایل پناهندگان جمعی از منظر امنیتی و انتظامی و همچنین ضمینه سازی برای اخراج این مهاجرین د ر آستانه 2014 که آخرین تاریخ برای حضور نیروهای چند ملیتی برای ترک افغانستان هست. از اهداف شرکت ایران در اجلاس امسال آکسکام می باشد. والله اعلم