۱۳۹۲ شهریور ۱۷, یکشنبه

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور گفت : اجرای راه حل های راهبردی حمایت از پناهندگان ساکن در ایران به مشارکت جدی جامعه بین الملل نیاز دارد.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور گفت : اجرای راه حل های راهبردی حمایت از پناهندگان ساکن در ایران به مشارکت جدی جامعه بین الملل نیاز دارد.به گزارش اداره کل امور اتباع به نقل از خبرنگار واحد مرکزی خبر، آقای کاظمی در نشست بررسی راه حل های راهبردی برای پناهندگان افغان در جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه ایران بیشترین پناهنده و طولانی ترین میزبانی را در جهان دارد ، افزود: این وضع فشار زیادی به دولت ایران وارد کرده است.


وی گفت: پیش نویس سند راه حل های راهبردی با حضور ایران، افغانستان و پاکستان به کمک کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان امضا شد و قرار است به نتایجی از جمله افزایش بازگشت داوطلبانه ، بهبود دسترسی به سرپناه و خدمات اجتماعی ضروری برای پناهندگان، بازگشت کنندگان و جوامع متأثر، متنوع سازی و افزایش فرصت های معیشتی، تقویت امنیت غذایی و بهبود حمایت اجتماعی و زیست محیطی از پناهندگان، بازگشت کنندگان و جوامع متأثر برسیم.

کاظمی افزود: 130 میلیون دلار اعتبار برای تحقق این اهداف نیاز است.

وی گفت: تأمین اعتبار طرح ها ، گام بعدی است که باید کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان و کشورهای مسئول در خصوص آن تلاش کنند.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی افزود: اجلاس بعدی در خصوص بازگشت داوطلبانه افغان ها به کشورشان به زودی در پاکستان برگزار می شود.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور با بیان اینکه بازگشت داوطلبانه پناهندگان افغانی قابل توجه نیست، گفت: 840 هزار پناهنده افغانی قانونی و بالغ بر 500 هزار نفر نیز دارای اقامت قانونی در کشور هستند.

کاظمی افزود: تاکنون تعدادی از افغان ها به صورت داوطلبانه به کشورشان بازگشتند اما این رقم قابل توجه نیست.

وی هدف از برگزاری نشست راه حل های راهبردی برای پناهندگان افغانی را هماهنگی کشورهای پناهنده فرست و کمیسیاریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان اعلام کرد و گفت : این هماهنگی ها در جهت اجرایی کردن سند راه حل های راهبردی است  که سال 2012 در ژنو تصویب شد.

کاظمی افزود : این سند دارای بخش هایی است که از 2012 تا 2014 باید اجرایی شود و گام هایی نیز برداشته شده است.

وی گفت: در این جلسه طرح هایی که به بازگشت داوطلبانه پناهندگان و تأمین اعتبار مالی آن کمک می کند معرفی شد و توضیح هایی ارائه کردیم.

کاظمی افزود: آژانس های بین المللی، NGO های داخلی و بین المللی و وزارتخانه های دولتی از شرکایی هستند که باید طرح ها را اجرا کنند.

97 درصد پناهندگان افغانی در ایران زندگی عادی دارند  

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور گفت: 97 درصد پناهندگان افغانی در ایران در اردوگاه ها نیستند و در شهرها همچون مردم عادی زندگی می کنند و از خدمات بهره مند هستند.

آقای عبداللهی در نشست راه حل های راهبردی برای پناهندگان افغانی در جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه هزینه پناهندگان افغانی در ایران بسیار بالاست ، افزود: برغم همه مشکلات در کشور تلاش می کنیم به این مهمانان طولانی مدت، سخت نگذرد.

وی گفت: حجم کار به قدری زیاد است که نیازمند کمک همگان هستیم و همواره از مشارکت کشورهای پشتیبان استقبال کرده ایم.

عبداللهی افزود: بحث ایجاد مسکن در افغانستان برای بازگشت داوطلبانه افغان ها، حرفه آموزی و افزایش مهارت نیروی کار افغان، بهداشت و ایجاد درمانگاه برای مناطقی که داوطلبان بازگشت بر می گردند و آموزش و پرورش و انتقال بخشی از پناهندگان افغانی به کشورهای دیگر از مواردی است که کشورها می توانند همکاری کنند.

وی گفت: اولویت نخست ما درباره همه اتباع خارجی به ویژه افغان ها ساماندهی قانونی حضور آنهاست.

عبداللهی افزود: امیدواریم کمیساریای عالی پناهندگان بالأخره زمانی را برای پایان پناهندگی اعلام کند، البته این بدان معنا نیست که پس از آن همه اتباع خارجی را از کشور بیرون کنیم.

وی گفت: تلاش می کنیم حضور افغانی ها قانونی باشد و انتظار ما سرعت در کمک رسانی و پرداختن به اولویت هاست.

در نشست امروز سفرا و نمایندگانی از استرالیا، ژاپن، فرانسه، دانمارک، سوئد، برزیل، نروژ، آلمان، افغانستان و فنلاند دیدگاه های خود را بیان کردند.
------------------------------------------------------یادداشت شردبیر:درحالی که وثیقه های گرفته شده در افغانستان توسط کنسو لگری برای صدور ویزا مصادره شده است. و بخاطر احقاق حق خود مردم افغانستان شهید هم داده اند. ایرانی ها در صدد هزینه تراشی بیشتر برای مظلوم نمایی هستند . ----از توافقات سال گذشته پشت پرده ما تنها پیشنهاد کمیساریا و سازمان ملل را اطلاع داریم که از ایران خواسته شده است که جهت ادغام محلی افغانی ها در ایران اقدام نماید. این پروسه باید با مصاحبه و پذیرش خود مهاجرین صورت گیرد. که در سال 2014 انجام باید بگیرد. واین تمام واکنش های ایران است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر