۱۳۹۲ شهریور ۱۳, چهارشنبه

دیدار وزیر کشور با وزیر امور مهاجرین افغانستان

دیدار وزیر کشور با وزیر امور مهاجرین افغانستانوزیر کشور با جماهیر انوری - وزیر امور مهاجرین افغانستان و هیات همراه دیدار و گفت و گو کرد.
به گزارش اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی به نقل از خبرگزاری ایسنا, عبدالرضا رحمانی فضلی با جماهیر انوری وزیر امور مهاجرین افغانستان و هیات همراه دیدار و گفتگو کرد و با اشاره به میزبانی جمهوری اسلامی ایران طی سالیان گذشته از پناهندگان افغانستانی، بر تداوم و تلاش ها جهت قانونمند نمودن حضور اتباع افغانی در ایران از طریق افزایش همکاریهای دو کشور برای صدور گذرنامه و روادید برای اتباع افغانی با هم به بحث و تبادل نظر پرداختند.
وزیر کشور با بیان این که انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در سال ۲۰۱۴ میلادی برگزار می شود، تصریح کرد: تعدادی از افغانی ها که در ایران زندگی می کنند، طبق قانون افغانستان باید در انتخابات شرکت کنند و ما به آنها قول دادیم تا با همکاری جمهوری اسلامی ایران، زمینه و مقدمات برگزاری این انتخابات را در ایران فراهم کنیم.
همچنین رحمانی فضلی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا از دیگر مباحث مطرح شده در این دیدار با وزیر امور مهاجرین افغانستان را مسایل مرزی دو کشور عنوان کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران و افغانستان بر ضرورت تحکیم مناسبات و تامین امنیت مرزها، ایجاد شرایط لازم برای رفت و آمدهای قانونی در مرز و جلوگیری از تخلفات در مناطق مرزی تاکید دارند و برنامه هایی که در این زمینه تدوین شده است باید با جدیت پیگیری شود.
وی با یادآوری این که توافقنامه هایی با افغانستان درباره پناهندگان و مهاجران افغانی امضا شده است، ادامه داد: «حامد کرزای» رییس جمهوری این کشور نیز همانند مقامات ایرانی معتقد است باید مناسبات و روابط مهاجرین و پناهندگان کاملا قانونی باشد.
وزیر کشور دولت یازدهم همچنین اظهارداشت: هر دو کشور معتقد به قانونی شدن اقامت و رفت و آمد اتباع افغانی هستند که برنامه‌ریزی دقیق‌تری باید انجام شود، البته ما متناسب با شرایط در گذشته بارها به دلیل اثبات حسن نیت اقامت اتباع افغانی را تمدید کردیم تا تکلیف آنها نهایی شود.
رحمانی فضلی یادآور شد: وزیر امور مهاجرین افغانستان باردیگر خواستار تمدید اقامت افاغنه در ایران شد و ما هم قول دادیم با نگاه مثبت در نشستی با مسوولان افغانستان این موضوع را بررسی کنیم و وظایف و مسوولیت های طرفین در مدتی که اقامت آنان تمدید می شود مورد بحث و بررسی قرار گیرد.
وی همچنین گفت: تمام مناسبات و رفت و آمدهای مهاجرین به ایران باید کاملا قانونمند شود تا مهاجرین نیز با آرامش و راحتی بتوانند در کشور ما زندگی کنند.
وزیر کشور افزود: جمهوری اسلامی ایران، افغانستان را کشور دوست و برادر با مشترکات تاریخی، فرهنگی، دینی و مناسبات قوی اقتصادی و تجاری می داند و معتقد است این مناسبات باید تقویت شود.
«جماهیر انوری» وزیر امورمهاجرین افغانستان در این دیدار ضمن ابلاغ سلام گرم و پیام تبریک حامد کرزی رییس جمهوری این کشور به وزیر کشورمان اظهار امیدواری کرد که رابطه ایران و افغانستان در دولت جدید بیش از پیش توسعه یابد.
جماهیر انوری همچنین انتصاب «عبدالرضا رحمانی فضلی» به عنوان وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران را به وی تبریک گفت.

در این دیدار «علی عبداللهی» معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور و تنی چند از مدیران وزارت کشور حضور داشتند.
------------------------------------------
یادداشت شردبیر: ظاهراً آقای انوری نتوانسته اند خواسته ها و امتیازات جمهوری اسلامی را برآورده سازند. چرا که این سومین جلسه است که سران دولت افغانستان از ایران در مورد تمدید مدت اقامت مهاجرین درخواست می نماید.
ابتدا در جلسه توجیهی سفیر افغانستان با مدیر کل اداره اتباع ایران
دوم هنگام امضای توافقنامه امنیتی همراه محترم سپنتا و مسوول امنیتی ایران
سوم  سفر محقق وکیل پارالمان و اینک هم جماهیر انوری به صورت رسمی!
خدا بخیر کند این بار باید چه امتیازی به ایران بدهیم؟

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر