۱۳۹۱ مرداد ۲۱, شنبه

اتباع بيگانه چالش سلامت در مرزهاي شرقي/ لزوم استقرار واحدهاي كنترل بهداشت

1391/5/17 سه شنبهاتباع بيگانه چالش سلامت در مرزهاي شرقي/ لزوم استقرار واحدهاي كنترل بهداشتاستاندار سيستان و بلوچستان گفت: استقرار واحدهاي غربالگري بهداشت و درمان در مبادي ورودي مرزي براي كنترل اتباع خارجي و همچنين اتباع ايراني شاغل در كشورهاي همسايه هنگام بازگشت به كشور براي جلوگيري از شيوع بيماري هاي واگيردار از جمله مالاريا ضروري است.
به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از خبرگزاري مهر، علي محمد آزاد عصر دوشنبه در جلسه كارگروه سلامت و امنيت غذايي سيستان و بلوچستان اظهار داشت: 75 درصد مالارياي شديد (فالسيپارم) موجود در استان از كشور همسايه وارد مي شود كه اين آمار جاي تامل دارد.
وي گفت: بايد دستگاه بهداشتي استان با فعال كردن تيم هاي سلامت، افراد مشكوك را شناسايي و تست هاي سلامت را بر روي آنان انجام دهند تا فرد ناقل نتواند به سيستان و بلوچستان وارد شود.
وي افزود: يكي از عمده معضلات بهداشتي ورود برخي بيماري هاي واگيردار از كشورهاي همسايه است.
استاندار سيستان و بلوچستان بيان داشت: مبارزه با بيماري هاي مالاريا و سالك بايد بيش از پيش مورد توجه قرار گيرد و در اين زمينه دستگاه هاي مختلف بويژه حفاظت محيط زيست، جهاد كشاورزي، آب و فاضلاب، برق و ساير دستگاه هاي تاثيرگذار بايد با دانشگاه علوم پزشكي و شبكه بهداشت و درمان همكاري نزديكي داشته باشند.
وي گفت: اداره حفاظت محيط زيست و جهاد كشاورزي در زمينه اتلاف سگ هاي ولگرد و تخريب لانه هاي جوندگان در زمين هاي كشاورزي با همكاري ساير نهادها اقدام كنند.
وي افزود: با توجه به كمبود آب آشاميدني و مورد نياز برخي روستاهاي واقع در مسير سد پيشين تا اطراف بند شيرگواز، اداره هاي آب و فاضلاب شهري وروستايي با همكاري يكديگر و استفاده از امكانات ساير دستگاه ها اقدامات لازم براي تامين آب مورد نياز مردم روستاهاي اين محدوده را انجام دهند.
آزاد با اشاره به سند چشم انداز 20 ساله كشور اظهار داشت: يكي از اهداف بلند مدت در مسير چشم انداز، توجه به سلامت مردم در همه سطوح است كه بايد مورد توجه قرار گيرد.
وي گفت: در بحث سلامت و امنيت غذايي بايد در جامعه فرهنگ سازي و همچنين موضوع آموزش در اين زمينه در رسانه ها برنامه ريزي شود تا مقوله سلامت غذايي به عنوان يك اصل مهم بين مردم جايگاه واقعي خود را بيابد.
----------------------------------
1-در انتشار این خبر از سوی اداره اتباع ما نفهمیدیم که منظورشان کم شدن آب ورودی از سوی افغانستان است یا وجود بیماری در بین کشورهای همسایه مثلا افغانستان! اگر وجود بیماری را مد نظر دارند که به جای این همه  خرج بی جا خوب بیاین و افغانستان را واکسینه نمایند. من یادم هست که برای اینکه گرد و خاک از عراق به ایران و کشورهای دیگر نیاید برای قیر ریزی بیابان ها از سوی دولت سابق عراق ایرانی ها سهم می دادند. فرض کنید که این بیماری ها هم همان گرد و خاک عراق است. بیایید و سهمی در بهداشت حد اقل شهرهای حاشیه ای خود با افغانستان و پاکستان داشته باشید.
بد می گویم بگو بد!

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر