۱۳۹۰ آذر ۲۹, سه‌شنبه

ايجاد تسهيلات خروج و مراجعت پناهندگان افغاني به كشورشان

 1390/9/29 سه شنبه
ايجاد تسهيلات خروج و مراجعت پناهندگان افغاني به كشورشان
بنابر گزارش روابط عمومي اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي وزارت كشورپناهندگان افغاني داراي كارت آمايش 7(سرپرستان خانوار) به همراه يكنفر از اعضاء خانواده ميتوانند به منظور بررسي زمينه هاي بازگشت به افغانستان به كشور متبوعه مسافرت و مجددا به ايران مراجعت نمايند. نكته قابل توجه اينكه طول مدت خروج و مراجعت نمي بايستي از سه ماه تجاوز كند.متقاضيان مي توانند جهت كسب اطلاعات بيشتر به امور اتباع و مهاجرين خارجي استانداري محل صدور كارت آمايش 7 خود مراجعه نمايند.

فرصت سه ماهه به 900 هزار پناهنده افغاني



1390/9/28 دوشنبه
فرصت سه ماهه به 900 هزار پناهنده افغاني
مديركل اتباع بيگانه وزارت كشور گفت: به سرپرستان خانوار پناهنگان افغاني سه ماه فرصت داده شده با خيالي آسوده به كشور خود بازگردند و شرايط زندگي و كار را براي خود و خانواده فراهم كرده و خانواده خود را از ايران به افغانستان منتقل كنند.

یادداشت سردبیر:
خدامیداندکه بازچه خوابی دیده اند.آیا این بهانه ای برای ابطال کارتهای اقامتی است؟ یا اخراج اجباری مهاجرین؟

1300 پناهنده افغان امسال از طريق ايران در كشورهاي ثالث اسكان يافتند



1390/9/21 دوشنبه
1300 پناهنده افغان امسال از طريق ايران در كشورهاي ثالث اسكان يافتند
رييس دفتر نمايندگي كميسارياي ملل متحد در امور پناهندگان در مشهد گفت: از ابتداي سال جاري ميلادي تاكنون هزار و 300 پناهنده افغان مقيم ايران توسط كميسارياي ملل متحد در كشورهاي ثالث اسكان داده شده اند.
به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از خبرگزاري ايرنا ،'ناراسيمها رائو' افزود: اسكان مجدد پناهندگان در كشور ثالث از جمله برنامه هايي است كه در كميسارياي ملل متحد در امور پناهندگان انجام و پيگيري مي شود.
وي گفت: ما فقط قادر به اعزام تعداد محدودي از جمعيت پناهنده ساكن در ايران به كشورهاي ثالث هستيم، با توجه به اين امر چنين افرادي معمولا از خانواده هاي بسيار آسيب پذير هستند كه در تامين معيشت خود دچار مشكلات جدي مي باشند.
رييس دفتر نمايندگي كميسارياي ملل متحد در امور پناهندگان در مشهد اظهار داشت: با اين اقدام دو هدف عمده را پيگيري مي كنيم نخست آنكه مي خواهيم با فراهم ساختن شرايط مناسب مشكلات شديد معيشتي خانواده هاي آسيب پذير رفع و همچنين باري از دوش ملت و دولت ايران برداشته شود.
جمهوري اسلامي ايران از جمله كشورهاي داراي بيشترين پناهنده در دنيا است و هم اكنون حدود سه ميليون مهاجر افغان داراي مجوز و فاقد مجوز در ايران حضور دارند.
رييس دفتر نمايندگي كميسارياي ملل متحد در امور پناهندگان در مشهد، در ادامه گفت: امسال براي نخستين بار دفتر كميسارياي ملل متحد در ايران برنامه پوشش بيمه اي تمام پناهندگان را اجرايي كرده است.
وي افزود: اين طرح با موافقت سه جانبه ميان جمهوري اسلامي ايران، كميساريا و يك شركت بيمه گذار اجرايي شده است.
او گفت: در اجراي اين طرح تمام پناهندگان با پرداخت بخشي از هزينه بيمه توسط كميساريا و بخش ديگر نيز توسط خود پناهنده، بيمه مي شوند.

رديابي دو قاتل فراري در كوه هاي افغانستان


1390/9/21 دوشنبه
رديابي دوقاتل فراري در كوه هاي افغانستان
پليس اينترپل در تعقيب دو قاتل فراري است كه پس از قتل حسابدار يك مانتو فروشي در تهران به افغانستان گريخته و در مناطق كوهستاني پنهان شده اند.
صبح روز 27 ارديبهشت ماه سال 82 وقتي كارگران يك مانتو فروشي در ميدان هفت تير تهران به انبار محل كارشان رفتند با جنازه حسابدار مانتو فروشي به نام مصطفي روبه رو شدند كه بر اثر ضربات متعدد چاقو جان باخته بود. دقايقي بعد اطراف مانتو فروشي با نوارهاي زرد رنگ پليس جنايي محصور شد و كارآگاهان براي كشف راز اين جنايت به تكاپو افتادند. تحقيقات پليس براي شناسايي قاتل و پي بردن به انگيزه او زياد طول نكشيد. در گاوصندوق مانتوفروشي كه معمولا پول زيادي در آن نگهداري مي شد نيمه باز بود و سرايدار مغازه كه جواني افغان به نام رفيع بود نيز به يكباره ناپديد شده بود. همين اطلاعات كارآگا هان را به كليد اين معماي جنايي رساند و باعث مطرح شدن فرضيه جنايت با انگيزه سرقت توسط سرايدار مانتو فروشي شد.
صاحب مانتو فروشي در اين باره به پليس گفت: «رفيع از حدود يك سال قبل در مانتو فروشي كار مي كرد و شب ها نيز در انباري مغازه مي خوابيد. او جوان خوبي به نظر مي رسيد و هيچ وقت فكر نمي كردم روزي او نقشه قتل حسابدار و دستبرد به گاوصندوق را اجرا كند.» اين مرد درباره مقتول نيز گفت: «چون به مصطفي اطمينان كامل داشتم از او به عنوان حسابدار استفاده مي كردم. او آخر وقت پول هاي فروش روزانه را جمع مي كرد و كارهاي حسابرسي را انجام مي داد 
در همين حال تحقيق از ديگر كاركنان مانتو فروشي نشان داد شب پيش از اين حادثه دو نفر از دوستان رفيع مهمان او بوده اند. بنابراين كارآگاهان احتمال دادند سرايدار خيانتكار با كمك دوستانش اين سرقت خونين را رقم زده است.
با گذشت چند روز از كليد خوردن تحقيقات، افسران آگاهي به اطلاعاتي دست يافتند كه نشان مي داد رفيع در ساختماني نيمه كاره در كرج پنهان شده است. به اين ترتيب وي طي عملياتي ضربتي دستگير شد. بازجويي از متهم به قتل و اعترافات او فرضيه هاي پليس را تأييد مي كرد. او ضمن اقرار به كشتن حسابدار مانتو فروشي گفت پول ها در اختيار دو همدستش به نام هاي يوسف و فريدون است و او از مخفيگاه آن ها اطلاعاتي ندارد. وي درباره چگونگي قتل مصطفي گفت: من و دو دوستم از چند روز قبل نقشه قتل او را طراحي كرديم و شب حادثه در حالي كه او مشغول شمارش پول ها بود سراغش رفتيم و هر كدام چند ضربه چاقو به او زديم و وقتي ديگر نفس نمي كشيد سراغ گاوصندوق رفتيم و موجودي 8 ميليون توماني اش را غارت كرديم.
با گذشت چند ماه از دستگيري اين متهم از آن جا كه هيچ ردي از همدستانش به دست نيامده بود وي به تنهايي تحت محاكمه قرار گرفت و به قصاص محكوم شد اما اين حكم در ديوانعالي كشور نقض و پرونده به شعبه 1156 دادگاه جزايي تهران ارسال شد. قاضي جديد پرونده تحقيقات انجام شده را ناقص تشخيص داد و به كارآگاهان اداره دهم پليس آگاهي دستور داد تحقيقات جامعي را در اين باره انجام دهند. سرايدار جاني در دور تازه بازجويي ها مدعي شد دو همدستش به يكي از مناطق كوهستاني افغانستان گريخته اند. تحقيقات بيشتر در اين باره فاش كرد دو متهم فراري مدت ها است در يك منطقه كوهستاني زندگي مي كنند به اين ترتيب قاضي پرونده از پليس اينترپل درخواست همكاري كرد. بر اساس اين گزارش با شناسايي مخفيگاه يوسف و فريدون افسران اينترپل هم اكنون در كمين آن ها هستند و اميدوارند طي چند روز آينده آن ها را پس از 8 سال فرار به دام بيندازند.
منبعروزنامه خراسان

شصتمين سالگرد تصويب كنوانسيون پناهندگان درمقر اروپائي سازمان ملل متحد در ژنو برگزار شد.



1390/9/20 يكشنبه
مراسم بزرگداشت شصتمين سالگرد تصويب كنوانسيون پناهندگان درمقر اروپائي سازمان ملل متحد در ژنو برگزار شد.
در اين گردهمايي تاريخي در شهر ژنو كه از تاريخ 6 تا 7 دسامبر 2011 برابر با 16 و 17 آذر ماه به مدت 2 روز ادامه داشت، نمايندگاني از 150 كشور ، از جمله وزراء بيش از 70 كشور، شركت كردند. اين كنفرانس نقطه اوج تلاش هاي سياسي و ديپلماتيك ، توسط كميسارياي عالي پناهندگان سازمان ملل متحد براي جلب حمايت تازه و تعهداتي است كه آژانس را قادر به ارائه حمايت و كمك به پناهندگان در سراسر جهان خواهد نمود.
آقاي عبدالهي معاون امنيتي و رئيس هيئت جمهوري اسلامي ايران كه به همراهي آقاي تهوري مشاور وزير و مدير كل امور اتباع و مهاجرين خارجي و معاون اجرائي به منظور شركت در مراسم شصتمين سالگرد گراميداشت كنوانسيون پناهندگان و نيز صدمين اجلاس شوراي سازمان بين المللي مهاجرت به ژنو عزيمت نموده بود، اولين سخنران در گروه كشورهاي شركت كننده در سطح معاون وزير بود . وي در سخنان خود از تلاشهاي ارزشمند كميسر عالي جناب آقايگوترس و همكاران وي به دليل تلاش براي پيش برد اهداف عاليه حمايت از پناهندگان سپاسگزاري نمود.
معاون وزير سپس اصول جمهوري اسلامي ايران در زمينه پذيرش پناهندگان را تبين و اضافه نمود: «وضعيت عمومي پناهندگان در ايران به دليل بهره مندي آنان از امكانات درماني ، بهداشتي  فرهنگي  آموزشي  خدمات عمومي،واجد بالاترين استاندارهاي متداول در سطح بين المللي است»رئيس هيئت جمهوري اسلامي ايران سالگرد شصتمين سالگرد كنوانسيون پناهندگان را فرصت مغتنمي دانست تا نكته مهم تقسيم مشكلات پناهندگي در بين جامعه بين المللي بهعنوان يك ضرورت مورد بررسي قرار گيرد.وي تصريح نمود نبايد اينگونه تلقي شود كه تنها كشور متبوع من موظف است بخش مهمي از پناهندگان جهان را پذيرش نمايد بدون اينكه ساير كشورها در تأمين هزينه هاي اين معضل بشريكمترين تعهدي داشته باشند 
 وي تصريح نمود كه هر چند جمعيت عظيم پناهندگان بر ظرفيتهاي كشور فشار فزاينده اي را وارد نموده اما بااين حال جمهوري اسلامي ايران بسيار فراتر از تعهداتش عمل نموده است.
معاون وزير كشور در فراز ديگري ازسخنراني كه در سالن اصلي مقر اروپائي سازمان ملل ايراد مي شد،گفت:« جمهوري اسلامي ايران از  سه دهه قبل بزرگترين گروه پناهندگان افغان را پذيرش كرده است هر چند حدود 900 هزار نفر از آنان در طي يك دهه گذشته داوطلبانه به كشورشان بازگشت نموده اند .اما جمهوري اسلامي ايران همچنان ميزبان حدود يك ميليون نفر پناهنده افغاني ثبت نام شده مي‏باشد.از اين رو قوياً خواستار حمايت گسترده و تعهد جامعه بين الملل به عنوان نشانه اي از همبستگي بين المللي  در تحمل اين مسئوليت است.»آقاي عبدالهي با انتقاد از رويه بين المللي كنوني در حوزه پناهندگي اضافه كرد:« ديدگاه كشورهاي مساعدت دهنده اين است كه به بهانه وقوع ادغام محلي از ارائه كمك به كشورهاي پناهنده پذير نظير ايران طفره مي روند. در حالي كه كشورم اساساً فاقد ظرفيت لازم براي ادغام محلي پناهندگان است.» وي درعين حال عملكرد اسكان مجدد به عنوان راه حلي ديگر براي تقسيم بار پناهندگي، را مايوس كننده خواند و تمايل بازگشت پناهندگان به كشورشان را كه از خواسته هاي آنهاست و توجه كشورها براي انجام امور زيرساختي و.... نيز اشاره كرد.
رئيس هيئت جمهوري اسلامي ايران همچنين بر ارائه تجربه بيش از سه دهه اسكان و نگهداري از جمعيت ميليوني پناهندگان به ديگر كشورها اعلام آمادگي كرد.

۱۳۹۰ آذر ۲۰, یکشنبه

در پی شکایات متتعددمهاجرین هیئت تحقیق نمایندگان آیت الله محقق با فرماندار زرندیه دیدار کردند


درپی بروز مشکلاتی برای مهاجرین و شکایات مهاجرین در زرندیه نمایندگانی از سوی دفتر آیت الله محقق کابلی مامور پیگیری و رفع این مشکلات از سوی ایشان وارد زرندیه شدند.
لازم به توضیح است که در ایام گذشته مشکلات زیادی برای مهاجرین در این ناحیه بوجود آمده و با توجه به اوضاع نامناسب سیاسی که بین دودولت جریان دارد.مهاجرین دست به دامن آیت الله محقق کابلی شده و ایشان نیز هیئتی را برای تحقیق و بررسی این مطالب به ایران وزرندیه اعزام داشتند.
این هیئت پس از دیدار با برخی مهاجرین این منطقه و به همراهی آنان با فرماندار زرندیه دیدار و گفتگو نموده و به بررسی و رفع موانع که باعث مشکلات مهاجرین شده اند، پرداختند.
هنوز علت اصلی این مشکلات و گزارش عملکرد این هیئت مشخص نشده است.چنانچه توانستیم اخبارموثقی تهیه نماییم به سمع شما عزیزان خواهیم رسانید.

در تهران مراسم تجلیل و بزرگداشت شهدای عاشورای کابل و مزارشریف برگزارشد.


امروز جمعه18 آذرماه90 در تهران مراسم تجلیل و بزرگداشت شهدای عاشورای کابل و مزارشریف برگزارشد.
در این مراسم که در دبیرستان دکتر عمیدی واقع  درمنطقه شوش تهران برگزارشده بود.ضمن تجلیل از مقام شهدای حادثه تروریستی که در روز عاشورا در شهرهای کابل و مزارشریف افغانستان به شهادت رسیده بودند.سخنرانان و مهاجرین ضمن محکوم نمودن این عمل زشت و ناجوانمردانه، بر حفظ وحدت و انسجام در میان صفوف  نژادها و مذاهب افغانستان تاکید ورزیدند.
از سخنرانان این مراسم می توان به رایزن فرهنگی سفارت کبرای افغانستان در تهران ، نام برد. وی که به نمایندگی از سفارت و دولت افغانستان در این مراسم حضور داشت ، به دست فتنه انگیزی که سعی در اختلاف افکنی میان مردم افغانستان دارد، اشاره نموده وبه تقبیح و محکوم نمودن این حادثه تروریستی تاکید نمود.
لازم به ذکر است که در این مراسم؛ خانواده یکی از شهدای عاشورای شهر کابل، نماینده و رییس انجمن دوستی ایران و افغانستان، جمعی از وعاظ و روحانیون و همچنین جمع کثیری از مهاجرین افغانی ساکن در تهران و برادران ایرانی ، حضور داشتند.
حضور اقشار مختلف مهاجرین از ازبک وتاجیک وهزاره وپشتون درکنارهم ، نشانه محکمی از وحدت اقشار مختلف جامعه مهاجرین در نکوداشت مقام شهید و همچنین محکوم نمودن این حادثه وطراحان آن را نشان می داد.
پس از سخنرانی نماینده و رایزن فرهنگی سفارت کبری افغانستان در تهران،مناقب خوانی در رثای شیرخواره امام حسین حضرت علی اصغر و در ادامه سینه زنی و خطابه پیرامون مقام شهادت و عاشورا ، توسط مداحان و مناقب خوانان برگزار گردید. این مراسم از ساعت 2.30دقیقه بعد از ظهر جمعه آغاز و حدود ساعت 5.30 دقیقه ختم گردید.
 علارقم تمام تهیه دیده ها وبرنامه ریزی ها هنوز هم کم وکاستی هایی در اجرای این مراسم دیده می شد.عدم برنامه ریزی برای مکان مناسب درخور اینگونه مراسم ها که جمعیت زیادی را به دنبال دارد.باعث کمبود جا بوده وبرخی میهمانان سرپایی حضوریافتند و نیز میهمانان ویژه اگر چه خود بصورت داوطلبانه حاضرشده بودند ولی کمترین توجهی به حضور آنها نشد.(مثل حضور رییس انجمن دوستی ایران و افغانستان ) همچنین سردی هوا باعث گردید که پیش از ختم رسمی مراسم بسیاری از افراد از مکان برگزاری خارج شوند و این مصادف با سخنرانی و سینه زنی سنتی گردید. که می تواند به چشم بهانه جوی بسیاری معانی متفاوتی را وانمود نماید
از برنامه های جنبی این مراسم به بوفه عرضه کتب می توان اشاره کرد، که این قسمت هم شامل کمی وکاستی هایی بوده است.که از ذکر آن معذوریم.
با برگزاری اینگونه مراسم ها، می توانیم نقش مهمی در ایجاد وفاق ملی ومقابله با تفرقه افکنی دشمنان این ملت گامهای بزرگی برداریم. اگر با برنامه ریزی وهمیاری بتوانیم به نحو احسنت از پس ارائه مفاهیم ملی و فراگروهی برآییم
لازم به ذکر است که ازسوی دوستان هم حزبی هم دراین مراسم حضورپررنگی دیده شد.که جای تقدیر و تشکر دارد.
و درپایان ازکلیه دوستان که دربرپایی این مراسم و حضور وشرکت در این مراسم نقش داشتند .تشکر می نماییم.