۱۳۸۹ بهمن ۱۲, سه‌شنبه

صدور 300 هزار كارت موقت كار براي اتباع مجاز افغاني تا 17 بهمن


1389/11/10 يكشنبه
قائم مقام وزارت كار و امور اجتماعي در امور بين‌الملل با بيان اينكه اتباع مجاز افغاني مي‌توانند تا 17 بهمن ‌ماه با مراجعه به ادارات كار نسبت به اخذ كارت موقت كار اقدام نمايند، گفت: حداكثر 300 هزار كارت موقت كار براي اين اتباع صادر خواهد شد.
به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از خبرگزاري فارس ,توكل حبيب‌زاده ، با بيان اينكه يكي از مباحث مهم وزارت كار در امور بين‌الملل بحث ساماندهي اشتغال اتباع خارجي به ويژه اتباع افغاني است، اظهار داشت: اصولا اتباع خارجي در كشور به دو گروه غيرمجاز و دارنده مجوز اقامت و اشتغال تقسيم مي‌شوند. 
وي ادامه داد: به كارگيري نيروهاي خارجي بدون مجوز توسط كارفرمايان غيرقانوني است كه رسيدگي به اين موضوع از سوي دستگاه‌هاي مربوطه دنبال مي‌شود.
قائم‌مقام وزير كار در امور بين‌المللي با اشاره به نقش اين وزارتخانه در بازرسي و نظارت بر اشتغال اتباع خارجي، گفت: اين امر در چارچوب بازرسي از واحدهاي توليدي انجام مي‌شود و اخيرا نيز بازرسي‌هاي تشديد شده تا كارفرمايان بخش غيردولتي متوجه باشند به علت وضعيت اشتغال و ميزان بيكاري كشور حق استفاده از افراد غيرمجاز را ندارند. 
حبيب‌زاده افزود: مرحله اول سرشماري اتباع خارجي غيرمجاز توسط وزارت كشور انجام شده و حدود 5/1 ميليون نفر تبعه غيرمجاز شمارش شده‌اند. 
وي در خصوص اتباع خارجي به ويژه افغاني مجاز تصريح كرد: اين افراد داراي كارت اقامت بوده و در طرح آمايش 6 ماه گذشته شركت داشتند و در سال 87 براي آنها كارت موقت كار صادر شده است كه وزارت كار طبق قانون در سال جاري براي اين دسته از افراد كارت موقت كار صادر مي‌كند. 
به گفته اين مقام مسئول، اتباع مجاز مي‌توانند حداكثر تا 17 بهمن‌ماه سال جاري به ادارات كار و امور اجتماعي محل اقامت خود مراجعه كرده و با واريز هزينه كارت موقت كار كه براساس قانون بودجه سال جاري، 140 هزار تومان است كارت خود را دريافت كنند. 
قائم مقام وزارت كار در امور بين‌الملل خاطرنشان كرد: طبيعتا با صدور كارت اشتغال براي اتباع مجاز كه حدود 250 هزار نفر را شامل مي‌شود به صورت قانوني مي‌توانند به مدت يك سال در كشور اشتغال داشته باشند. 
وي تاكيد كرد: اشتغال اتباع افغاني و خارجي در كارهايي است كه منع اشتغال در آن كارها وجود نداشته باشد و منطق بر اعلام نياز سازمان‌ها و ارگان‌ها باشد.
حبيب‌زاده در پاسخ به اين سوال كه كارگران افغاني شهرداري‌ها اكثرا به صورت غيرمجاز مشغول به فعاليت هستند، بيان داشت: از نظر وزارت كار، كارت موقت اشتغال براي افرادي صادر مي‌شود كه در طرح آمايش 6 وزارت كشور شركت كرده و در سال 87 براي آنها كارت موقت اشتغال صادر شده است.
اين مقام مسئول حداكثر افزايش صدور كارت موقت كار را تا 300 هزار كارت موقت كار براي اتباع دانست و تصريح كرد: به غير از افرادي كه داراي كارت موقت هستند اشتغال افراد ديگر از نظر وزارت كار غيرقانوني است و در خصوص اين گروه تنها كار وزارت كار بازرسي و معرفي كارفرمايان متخلف به مراجع قضايي است.
وي از كارفرمايان بخش غيردولتي و عمومي خواست به خاطر وضعيت اشتغال و بازار كار از به كارگيري افراد غيرمجاز خودداري كنند و غير اين‌صورت طبق مقررات به ازاي هر روز به كارگيري افراد غيرمجاز، كارفرما 50 هزار تومان جريمه خواهد شد.
به گفته قائم‌مقام وزير كار در امور بين‌الملل، شهرداري‌ها براي به‌كارگيري اتباع خارجي بايد نياز خود را اعلام و تعريف كند تا در قالب برنامه‌ريزي براي آنها تصميم‌گيري شود تا نيروي مورد نياز برخي مشاغل آنها نيز تامين شود.
وي خاطرنشان كرد: متاسفانه آمار جرائم نقدي كارفرمايان به علت استفاده از اتباع غيرمجاز بسيار زياد است و به همين دليل بازرسي‌ها تشديد شده است تا از اين موضوع جلوگيري شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر