۱۳۸۹ اسفند ۹, دوشنبه

دام گستردن شركتهاي هرمي ايراني براي جوانان افغاني















۱۳۸۹/۱۱/۲۸
       دختران و پسران هموطن که به بهانه ادامه تحصیل از خانه و خانواده جدا شده به وعده های روسای این شرکت ها دل خوش کرده اند ، عازم تهران می شوند و در خانه هایی که قبلا از طرف این شرکت ها تدارک دیده شده است ، اقامت می گزینند 
        به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper) در تاریخ 11 دلو 1389 گزارشی نه آنچنان واقعی اما تلخ ، در یکی از سایت ها ایرانی ، به دست نشر سپرده شد که در آن از افزایش زنان خیابانی افغانی در تهران خبر داده بود.
       در این گزارش که به گونه تحقیر آمیزی نگاشته شده بود ، حضور زنان و دختران افغاني با آرايش و پوشش نامناسب در معابر و خيابان‌هاي جنوب تهران و اتفاقات پيرامون آنها که صحنه‌هايي را به وجود مي‌ آورد به تاکید گرفته از مسولین انتظامی ایرانی خواسته بود تا هرچه زودتر برای این معضل چاره ای بیابند!
         این سایت اضافه نموده بود : اين فرزندان خانواده‌هاي مهاجر افغاني با بزرگ شدن و حضور در اجتماع مايل نيستند كه مانند پدران و مادران خود تن به كارهاي دون داده و به مشاغل سخت روي بياورند ؛ اين افراد كه در واقع نسل دوم و سوم مهاجران هستند علي رغم حضور در خانواده اي مهاجر علاقه دارند تا به جايگاه مناسبي از لحاظ اجتماعي و اقتصادي دست پيدا كنند اما عدم پذيرش اين موضوع از سوي جامعه ايراني و دلايل ديگر باعث مي شود تا اين افراد براي رسيدن به خواسته هاي خود به راههاي غير مشروع و غير قانوني روي بياورند.
       در پایان این گزارش ، مانند همیشه قسمت عمده سرقت ها و دیگر معضلات جامعه ایرانی به حضور افغان ها در ایران نسبت داده شده بود.
       در پی درج این گزارش ، خبرنگار افتخاری ما در تهران به جستجوی علل و راه های افزایش حضور زنان و دختران و همچنین پسران هموطن در معرض دید عموم برآمده متوجه جذب تعداد زیادی از این دختران و پسران هموطن در شرکت های هرمی در تهران شد.
      دختران و پسران هموطن در ایران ، در کنار اینکه با مشکلات عدیده مهاجرت و دلهره هایی که پیامد بی هویتی این نسل مهاجر است را بدوش می کشند ، مدتی است در دام شرکت های هرمی افتاده وسیله کلاهبرداری روسای این شرکت ها شده اند.
        این دختران و پسران که به بهانه ادامه تحصیل از خانه و خانواده جدا شده به وعده های روسای این شرکت ها دل خوش کرده اند ، عازم تهران می شوند و در خانه هایی که قبلا از طرف این شرکت ها تدارک دیده شده است ، اقامت می گزینند.


     این شرکت ها که تحت پوشش های متفاوتی می کوشند به کارهای غیر قانونی خود بظاهر صبغه قانونی بدهند ، بهترین قربانیان خود را از میان دختران و پسران مهاجری برمی گزینند که مشکلات مهاجرت ، آنان را در تنگناهای اقتصادی و روانی قرار داده است.
      این قربانیان از همه جا بی خبر ، باید به هر ذلتی تن دردهند تا بتوانند به خواسته های روسای این شرکت ها جامه عمل بپوشانند.


        بعضی از این شرکت ها تحت پوشش صدور بیمه نامه ، خرید و فروش کالاهای سنتی در اینترنت ، خرید و فروش سهام ، فروش دستبندهاي انرژي‌زا ، اعزام آ نان به تورهای مسافرتی و غیره قربانیان خود را جذب می کنند.
      یکی از این شرکتهای هرمی اقدام به جذب افراد شهرستانی بخصوص مهاجرین افغانی کرده و با آموزشهای متوالی آنها را مجاب به پرداخت 8.5 میلیون تومان ( معادل 9 هزار دالر) برای عضویت در شرکت هرمی "کیو آی" ترغیب می کند.
       این شرکت به اعضای خود وعده داده که در ازای این 8.5 میلیون تومان آنها را هرسال یک هفته به هر کدام از 130 کشوری که معرفی کرده ببرد.

       باتوجه به اینکه شرکت‌های هرمی در پوششی، کار خود را تغییر داده و در قالب سرمایه گذاری با سودهای کلان به میدان آمده‌ اند و در روش پدیده بازاریابی شبکه‌ای ناسالم یا «دسیسه هرمی» با بکارگیری شیوه‌های روانی، افراد را به خرید محصولی که به آن نیاز ندارند و یا به قیمتی که بیشتر از قیمت واقعی می‌ باشد اقدام به کار می‌کنند و این تصور را در آنها ایجاد می کنند که می‌ توانند در مدت کوتاهی ثروتمند شوند که این همان دام‌ های رنگینی است که برای جوانان پهن شده است.
      آنها با دادن آگهی در در روزنامه ها و همچنین تبلیغ در سایت‌های اینترنتی، کار خود را کمک به توسعه تجارت الکترونیک کشور ارزیابی می‌ کنند و آمادگی هرگونه سوال و جواب از سوی سوژه خود از قبیل سوالات شرعی، قانونی، اجتماعی و مالی را دارند و با بیان این مطلب که افراد سرشناس نیز در این شرکت فعالیت دارند، اعتماد سوژه خود را جلب و وارد مجموعه و شرکت هرمی می‌ کنند.
      بسیاری از اعضای شرکت های هرمی از شهرستان ها جذب و در تهران اسکان داده می شوند. سرشاخه ها ، این افراد را عمدتاً در آپارتمان هایی در نقاط متمول تهران مانند شهرک غرب و سعادت آباد نگهداری می کنند تا آنها با چشمان خود ، آرزوهایشان مانند موترهای آخرین مدل، خانه های زیبا و ... را ببینید و بیشتر ترغیب شوند.

        در سیستم های هرمی افراد مجبور می شوند تمامی آرزوهای خود را با جزئیات بنویسند و هر هفته نیز آنها را بازنویسی و در جلسات هفتگی با صدای بلند برای دیگران بخوانند ؛ به اعضای ساده دل القا می شود، هر آرزویی که دارید در شبکه هرمی برآورده می شود.
      در شرکت های هرمی ، نمودار های زیر ، یک امر رایج است ؛ هر عضو ، با این نمودارها که شامل سرشاخه ها و زیر مجموعه هاست روزگار می گذراند و برای خودش پیش بینی کسب درآمد می کند!


       به اعضای جدید گفته می شود اگر پول ندارید ، قرض کنید؛ شما به زودی آنقدر ثروتمند خواهید شد که اصل پول قرض گرفته شده را به علاوه یک هدیه خوب مثلا یک دستگاه موتر به طلبکاران تان بازگردانید!
      شرکت های هرمی حتی برای قرض گرفتن و تهیه پول هم برنامه ریزی و آموزش دارند. اعضا می بایست قبل از تماس تلفنی برای قرض گرفتن پول، متن مکالمه را روی کاغذ بنویسند و تمرین کنند تا مصمم و جدی به نظر آیند.


       برخی از این قربانیان که نتوانند کار خود را خوب انجام داده یا قصد انصراف داشته باشند ، در خانه هایی جداگانه برای مدتی محبوس شده برای زنده ماندن به آنان نان و کچالوی جوش داده می دهند و در مواقعی هم آنها را در توالت ها زندانی می کنند تا قربانی مجبور شود به خواسته های شوم آنان تن بدهد.


       آنها در تهران ، تحت آموزش های ویژه قرار می گیرند تا به اصطلاح اعتماد به نفس شان بالا برود و خوش بینی شان تقویت شود.
       اعضای شبکه ، موظف هستند کتاب هایی که سرشاخه ها معرفی می کنند بخوانند ، آموزش های اجباری را طی کنند و مورد آزمون سرشاخه ها قرار گیرند.
         فریب خوردگان شبکه ، برای آن که در خوش بینی مفرط نگه داشته شوند ، موظف هستند، همه چیز را با کمال خوش بینی بنویسند.
       آنچه در زیر می آید ، بخش هایی از نوشته های این افراد است که در خانه های هرمی شهرک غرب و سعادت آباد نگاشته شده است و نشان می دهد که این افراد ، در چه عوالمی سیر می کردند و در آخر چیزی جز آرزوهای بر باد رفته ندارند.
      هرچند از اعضای سفارت افغانستان (" که شنیده شده است، یکی از این اعضا نیز در برنامه ریزی جذب دختران افغانی به این شبکه دخیل بوده است ") انتظار آن نمی رود که در این زمینه اهتمامی از خود بخرج دهند ، اما مسولیت این بزرگواران است تا از آبرو حیثیت هموطنان مهاجر خود در ایران دفاع نمایند و بر مسولان وزارت خارج در کابل تکلیف است که هرچه زوتر به این معضل رسیدگی عاجل صورت گیرد.

۱۳۸۹ اسفند ۸, یکشنبه

انتقال اردوگاه افاغنه بردسير در حال پيگيري است

1389/12/5 پنجشنبه
      مديركل امور اتباع بيگانه وزارت كشور گفت: انتقال اردوگاه افاغنه از بردسير همچنان در اداره كل امور اتباع بيگانه وزارت كشور در حال پيگيري است.
      به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از خبرگزاري فارس از كرمان، سيدمحمد تهوري در بازديد از اردوگاه افاغنه بردسير اظهار داشت: كاهش 60 درصدي جمعيت افاغنه ساكن در اين اردوگاه طي مدت يكسال اقدامي بسيار بزرگ محسوب مي‌شود كه به همت مسئولان انجام شده است.
      وي خاطرنشان كرد: انتقال اردوگاه افاغنه از بردسير همچنان در اداره كل امور اتباع بيگانه وزارت كشور در حال پيگيري است و امروز شاهديم كه اين اردوگاه آلايندگي‌ سال‌هاي گذشته را ندارد.
مدير‌كل امور اتباع بيگانه وزارت كشور بيان داشت: سيستم تصفيه فاضلاب اين اردوگاه در حال فعاليت بوده و مشكل آلوده شدن آب‌هاي زيرسطحي شهرستان بردسير رفع شده است و جاي هيچ‌گونه نگراني براي شهروندان وجود ندارد.
وي در اين سفر از مسئولان اردوگاه افاغنه خواست تا به آموزش و فرهنگ ساكنان اين اردوگاه توجه ويژه‌اي داشته باشند.
ساكنان اردوگاه بردسير طي سال‌هاي آينده به كشور افغانستان باز مي‌گردند و اين اتباع مي‌توانند سفير خوبي براي ترويج فرهنگ ايراني اسلامي باشند.

ظاهرا اين دوستان بيشتر نگران آبهاي زير سطحي خودشان هستند مثل اينكه  بلا نسبت كدام گاوداري وسط شهر قرار دارد. يا شايدم رفتار اين دوستان با مهاجرين مثل رفتار و نگهداري مهاجرين با امكانات نگهداري در گاوداري است كه مردم  بردسيرنگران سلامتي خود مي باشند.

۱۳۸۹ اسفند ۶, جمعه

مبارك است ما هم فيلتر شديم


با سلام به كليه دوستان
بعد از تاريخ 25 بهمن متاسفانه مسئله فيلترينگ به اين وبلاگ هم سرايت كرده و تمامي لينك هاي ما را مسدودكرده اند البته فقط در داخل ايران.اميدوارم كه اين مسئله برروي  ارتباط شما با ما تاثير نگذارد.
خب دوستان ما در خارج از ايران كه حتما مشكلي با اين برنامه نخواهند داشت . وفقط ذكر لينك هاي اساسي براي آنها كفايت مي كند ولي دوستان و مهاجرين ما در داخل ايران مي توانند با تهيه فيلتر شكن ، ارتباط خود را با ما داشته باشند.
براي دسترسي به وبلاگ براي دوستانمان در ايران فايل زير را دانلود كرده و پسوند آنرا بهEXE تغيير دهيد و آنرا اجرا كرده و در صفحه بالا آمده لينكهاي زير را وارد كرده و اينتر بزنيد.

اين لينكها را بخاطر داشته باشيد.
حزب سعادت مردم افغانستان(صفحه خانگي)

صفحه اصلي خبرها

خبرهاي داخلي

خبرهاي مهاجرين

رهنمودهاي مركز

گزارش نواحي و كاركردها

۱۳۸۹ بهمن ۳۰, شنبه

مدير كل امور اتباع وزارت كشور گفت:انسداد مرزها در كنترل مهاجرت غير قانوني تاثير داشت.

1389/11/28 پنجشنبه
      مدير كل امور اتباع و مهاجرين خارجي وزارت كشور طرح مسدود كردن مرزها را در كنترل ورود و خروج مهاجران خارجي مثبت ارزيابي كرد و گفت: انسداد فيزيكي مرزهاي سيستان و بلوچستان در اولويت برنامه هاي وزارت كشور است.
به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از خبرگزاري ايرنا , سيد 'محمد تهوري' پنجشنبه در حاشيه بازديد از دفتر امور اتباع خارجي شهرستان خاش افزود: تلاش دستگاههاي سيستان و بلوچستان در اجراي طرح ساماندهي اتباع بيگانه مثمر ثمر و شايسته تقدير است.
      او با بيان اينكه طرح ساماندهي اتباع بيگانه در سيستان و بلوچستان ادامه خواهد يافت، گفت: اجراي اين مهم در كاهش جرايم و مفاسد اجتماعي تاثير خوبي داشته است .
     اين مسوول گفت: ساماندهي اتباع بيگانه همچنين باعث جايگزيني نيروي كار ايراني به جاي كارگران غير مجاز خارجي شده است .      'محمد امير شهركي' رييس اداره اتباع و امور خارجي شهرستان خاش نيز گفت: در اجراي طرح ساماندهي اتباع بيگانه افزون بر 60 هزار نفر مهاجر افغاني و پاكستاني به كشورشان بازگشتند.

به گفته ايران ؛ وضعيت مهاجرين افغاني در خراسان رضوي

1389/11/27 چهارشنبه
     استان خراسان رضوي 150 هزار نفر پناهنده داردمدير كل امور اتباع و مهاجران خارجي استانداري خراسان رضوي گفت: اين استان 150 هزار نفر پناهنده خارجي دارد كه اكثر آنها افغاني و عراقي هستند.
     به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از خبرگزاري فارس, محمد عجمي پس از بازديد از مدارس و مناطق مسكوني اتباع پناهنده در خصوص اقداماتي كه دولت براي پناهندگان انجام داده است، اظهار داشت: خدماتي كه دولت به پناهندگان خارجي ارائه مي‌دهد خدماتي در حوزه آموزش، بهداشت، سوادآموزي و صدور كارت براي پناهندگان است.
     وي با اشاره به اينكه استان خراسان رضوي 800 كيلومتر مرز مشترك با تركمنستان و افغانستان دارد يادآور شد: اين استان 300 كيلومتر با افغانستان و 500 كيلومتر نيز با تركمنستان مرز مشترك دارد.
     عجمي در خصوص تحصيل فرزندان اتباع خارجي در كشور گفت: در خراسان رضوي 55 هزار نفر دانش‌آموز و 1500 نفر نيز دانشجوي پناهنده دارد و هيچ محدوديتي براي تحصيل آنها وجود ندارد.
     مدير كل امور اتباع و مهاجران خارجي استانداري خراسان رضوي در خصوص اشتغال پناهندگان در خراسان رضوي گفت: 50 هزار نفر از اتباع خارجي با پروانه اشتغال در اين استان مشغول به كار هستند.
     وي در ادامه افزود: جمهوري اسلامي ايران از كشورهايي است كه پناهندگان را در مناطق شهري اسكان داده و طي مدت 20 سال گذشته پناهندگان از اكثر امكانات برخوردار مي‌شدند.
    وي دليل مهاجرت اتباع خارجي به ايران را برقراري امنيت در كشور دانست و گفت: دولت جمهوري اسلامي ايران نقش ويژه‌اي در بازگشت مهاجران به كشور داشته است.
     عجمي به ديگر فعاليت‌هاي اداره كل اتباع و مهاجرت خارجي استان خراسان رضوي اشاره كرد و گفت: طرح آمايش 6 در جهت نظام‌مند كردن پناهندگان در حال اجرا است و فرزندان تازه متولد شده اتباع خارجي نيز شناسايي و براي آنها مدارك لازم اخذ شده است.
     * 4 هزار و 555 پروانه ازدواج زناشويي صادر شده است
      وي در خصوص ازدواج اتباع خارجي با زنان ايراني گفت: طي 2 سال گذشته 4 هزار و 555 پروانه ازدواج زناشويي در استان خراسان رضوي صادر شده است.
     مدير كل امور اتباع و مهاجران خارجي استانداري خراسان رضوي بيان داشت: در 3 سال گذشته 3 هزار و 500 نفر از مهاجرين به حج تمتع رفتند.

۱۳۸۹ بهمن ۲۳, شنبه

جلسه توديع و معارفه مديركل سابق و جديد اموراتباع ومهاجرين خارجي وزارت كشور


1389/11/20 چهارشنبه
به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي برابر دعوت بعمل آمده از مدعوين جلسه توديع جناب آقاي قائمي و معارفه جناب آقاي تهوري مشاور وزير ومديركل اموراتباع ومهاجرين خارجي سابق و جديد وزارت كشور روز دوشنبه مورخ 18/11/89 باحضور جناب آقاي عبداللهي معاون امنيتي و انتظامي وزيركشور و جمعي از مقامات بين المللي ، نمايندگان دستگاههاي كشوري و لشكري ، مديران اموراتباع استانداريهاي سراسركشور و روسا و نمايندگان سازمانهاي مردم نهاد فعال درامور پناهندگان و معاونين و رؤساي ادارت اموراتباع مركز در سالن اجتماعات اداره كل برگزار گرديد . در ابتداي اين مراسم پس از اجراي سرود ج.ا.ا و تلاوت آياتي چند از كلام الله مجيد جناب آقاي عبداللهي ضمن عرض خيرمقدم و تبريك ايام مبارك دهه فجر به حضار ، به تشريح خدمات ارائه شده از سوي جمهوري اسلامي ايران در سه دهه به ميليونها پناهنده و آواره بويژه اتباع دوكشور افغانستان و عراق پرداختند . ايشان دربخش ديگري از سخنان خود ضمن اشاره به برنامه ها و طرحهاي اجراء شده دردوران مديريت جناب آقاي قائمي از جمله آمايش و طرح ساماندهي و شناسايي اتباع افغاني غيرمجاز ، از زحمات وتلاش هاي ايشان در طول مدت خدمت دراين حوزه تشكر و قدرداني نموده و سپس به معرفي جناب‌ آقاي تهوري پرداختند . جناب آقاي عبداللهي اظهار داشتند كه بنده حدود سي سال است كه با ايشان از نزديك كار كرده ام وي از برادران سخت كوش و پرتلاش ميباشد و همواره در مسئوليتهاي خطير و حساس انجام وظيفه نموده و به همين لحاظ اميدواريم درمسئوليت جديد نيز همچون مسئوليتهاي قبلي در پيشبرد اهداف نظام مقدس جمهوري اسلامي و منويات مقام معظم رهبري و سياستهاي كلان دولت خدمتگذار با همكاري همه جانبه كليه دستگاههاي ذيربط موضوع و مديران و كاركنان اموراتباع سراسركشور موفق و سربلند باشند .
درادامه مراسم جناب آقاي قائمي مشاور محترم وزير ومديركل سابق اموراتباع وزارت كشور ضمن تشريح برنامه هاي اجراء شده در زمان تصدي مديريت خود در وزارت كشور از رهنمودها و راهنماييهاي جناب آقاي عبداللهي معاون امنيتي و انتظامي در دوران سپري شده تشكر و قدرداني و براي جناب آقاي تهوري آرزوي موفقيت در مسئوليت جديد ازخداوند متعال مسئلت نمودند .
پس از ايشان جناب آقاي تهوري مشاور محترم وزير و مديركل جديد امور اتباع وزارت كشور ضمن قدرداني از تلاشها و زحمات جناب آقاي قائمي ، از وزير محترم كشور و جناب آقاي عبداللهي بخاطر اعتمادي كه در ارجاع مسئوليت جديد به ايشان داشته اند قدرداني و آمادگي خودرا براي همكاري هرچه بيشتر با ساير دستگاههاي دولتي و همچنين سازمانهاي بين المللي براي خدمات رساني به مهاجرين و پناهندگان اعلام داشتند .
در ادامه اين مراسم جناب آقاي كارلوس زاكاگنيني رئيس دفتر نمايندگي كميسارياي عالي سازمان ملل متحد درامورپناهندگان ضمن تبريك دهه مبارك فجر و سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي ايران ازميزباني جمهوري اسلامي ايران از پناهندگان در سي سال گذشته تشكر كردند و اعلام داشتند همكاري دفتر كميساريا بادولت در سالهاي گذشته بسيار خوب بوده و من علاقه دارم كه اطمينان دهم اين همكاري درزمان مديريت جناب آقاي تهوري نيز با قوت بيشتري ادامه خواهد يافت ، ايشان از كليه NGOها نيز درخواست داشتند باتوجه به وظائفي كه درامر زندگي پناهندگان وامور معيشتي ايشان بعهده دارند ، از هيچ گونه همكاري دراين امر دريغ نفرمايند و پس از ايشان جناب آقاي پي ير ريتر رئيس دفتر نمايندگي كميته بين المللي صليب سرخ جهاني درجمهوري اسلامي ايران ضمن قدرداني از سياستهاي دولت جمهوري اسلامي ايران در ارائه خدمت هرچه بهتر و بيشتر به مهاجرين و پناهندگان كه بسيار فراتر از چارچوبهاي پيش بيني شده در قوانين و مقررات بين المللي مربوطه ميباشد تشكر و قدرداني كردند و درخاتمه از مساعدتها و همكاريهاي صميمانه جناب آقاي قائمي در طول مدت تصدي خود در مسئوليت مديركلي اموراتباع تشكر نموده و مسئوليت جديد را نيز به جناب آقاي تهوري تبريك گفته و آمادگي خود را براي استمرار همكاريهاي فيمابين ابراز نمودند .
در پايان مراسم هدايايي به رسم يادبود از سوي مسئولين وزارت كشور و همچنين دفتر كميساريا به جناب آقاي قائمي تقديم گرديد.

۱۳۸۹ بهمن ۱۹, سه‌شنبه

شما تفسير كنيد!

        ديروز دوشنبه ساعت 7 صبح ، گوشي موبايلم زنگ زد و منو از خواب بيدار كرد يكي از دوستان بود با صدايي محكم بعد از مختصري احوالپرسي مستقيم رفت سراغ اصل مطلب و گفت شماره تلفن فلاني را داري؟ گفتم نه  متاسفانه ! وبعدش پرسيدم مگه چيكارش داري؟ گفت امروز كارگرش رو گرفتن ! بدجوري دارن مي گيرن! گفتم كجا؟ گفت ورامين به تهران مي آمده و در ورودي ها و چهارراهها كلا مثل يك طرح سراسري افغاني ها را جمع مي كنند. 
     باعث تعجب بود آخه بي سرو صدا قبلش كه خبري نبود. اونم تو تهران! بعدا فهميدم كه اونروز تمام شهر تهران اين طرح اجرا شده و افغانيها را جمع آوري كردن! ويه وطندار ديگه هم اضافه كرد كه ا زكودكان افغان كه مدارك نداشتند و در حال تحصيل در مدارس ايران هستند . نامه داده و والدينشان را خواسته و گفته اند كه بايد به سفارت بروند و پاسپورت دانش آموزي بگيرند. جل الخالق ! اينطورش رو ديگه نشنيده بودم! پاسپورت تحصيلي بود ولي براي دانشجويان خارجي و افغانها هم بايد كابل مي رفتند و پاسپورت مي گرفتند و مي آمدند. مثل اينكه آقاي احمدي نژاد نوآوريهاي جديدي رو دارن سر مهاجرين امتحان مي كنند. خداكنه راست نشه! اينهمه مهاجر و دانش آموز يه سال طول مي كشه كه پاسپورتشون حاضر بشه و سفارت اونو بده!
     امروز هم يكي از دوستان گفت كه بيشترين جمع آوري در شوش بوده كه قسمتي از تهران است. ولي جالب اينست كه بعد از چند ساعت آنها را ول كرده اند. باتعجب پرسيدم ول كردند؟ گفت آره! گفتم حتما مدرك داشتن ويا سربرگه داشتند، شايد هم پول گرفتن ولشون كردن!دوستم گفت كه نه! كسي اونجا بوده كه گفته بعضي ها كمتر از يك ماه و حتي يكي چهار روز شده كه از افغانستان آمده وتا ظهر ولشان كردند وپول نگرفتن!
    ظاهرا اين بيشتر به مردم آزاري شباهت داره . مثل اينكه با اينكار جلوي تردد افغاني ها را در سطح شهر بگيرندو مهاجر نا خود آگاه از تردد در سطح شهر خودداري كنند.
    هرسال اين طرح اجرا مي شده و براي آشنايي سربازهاي  نيروي انتظامي  با انواع و اقسام افغاني ها برگزار مي شد. ولي فقط كساني را كه فاقد مدارك بودند مي گرفتند و آنهم رد مرز مي كردند، يادتان هست كه خيليها چون مدارك همراهشان نبود ، رد مرز شدند و تلويزيون طلوع صحنه هاي غم انگيزي را پخش كرد.
   به هر صورت اين دوستان ايراني ، با مهاجرين بازي مي كنند. با سر وصداي پارسال رد مرز نكرده و بعد از چند ساعت ولشان كردند. 
    بايد مهاجر آب خوش از گلويش ، پايين نرود ! به قول يكي از دوستان ايراني شاغل در دولت! مهاجر نبايد جا خوش كند. يا به قول آقاي احمدي نژاد كنگر بخورند و لنگر بيندازند و صاحبخانه رابيرون كنند.
                                                                                                                 خدا بخير بگذراند

۱۳۸۹ بهمن ۱۳, چهارشنبه

باور ميكنيد؟ حق تحصيل مساوي براي كودكان افغان و ايراني!


۱۳۸۹/۱۱/۱۲

سوء تفاهامات حل شد؛
دستاورد سفر به ایران بالاتر از توقع بود
        هیأت افغانی توانست تمام سوء تفاهماتی را که در مورد ترانزیت و توقف تانکرهای تیل تاجران افغان در سرحدات ایران موجود بود، در مذاکره با مقامات ایرانی حل کند. 
به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان
       ،حضرت عمر زاخیلوال، وزیر مالیه کشور که چند روز پیش به همراه یک هیأت عالی رتبه از مقامات دولتی و شماری از تاجران افغان به تهران رفته بود، دستاوردهای سفر خود را بالاتر از توقع بیان نمود.
       وی عصر روز دوشنبه در یک نشست خبری در کابل گفت که در این سفر هیأت افغانی توانست تمام سوء تفاهماتی را که در مورد ترانزیت و توقف تانکرهای تیل تاجران افغان در سرحدات ایران موجود بود، در مذاکره با مقامات ایرانی حل کند.
آقای زاخیلوال اظهار داشت که بعد از این تجارت بین دو کشور به شکل عادی ادامه خواهد داشت.
      وی همچنین افزود مسأله تیل و سایر اموال صادراتی تجار افغانی اعم از میوه جات تازه و خشک و تولیدات داخلی ما بر اساس تفاهمنامه ترانزیتی که میان افغانستان و ایران وجود دارد، به کلی رفع گردیده است و تجار افغانی می توانند بدون دغدغه با صادرات و واردات بپردازند.
     گفتنی است که سفر هیأت افغانی پس از آن صورت می گیرد که اخیراً صدها تانکر مواد نفتی تاجران افغان در مرزهای ایران متوقف شده بود.
    اما به گفته وزیر مالیه این سوء تفاهم با ارائه دلایل قانع کننده مرفوع گردید. وی در ادامه گفت ایران از این نگرانی داشت که تیلی که از ایران وارد افغانستان می شود، به قوای آیساف داده می شود، ما در این مورد به جانب ایران دلایل قانع کننده ای ارائه کردیم.
     گفتنی است که افغانستان به این خاطر تیل از راه ایران وارد می کند که ارزان تمام می شود. آیساف و ناتو به اندازه کافی پول در اختیار دارند و می توانند از راههای دیگر تیل وارد کنند و هم چنان تعزیرات وضع شده بر ایران این اجازه را به آیساف و ناتو نمی دهد تا تیل را از طریق ایران وارد افغانستان کنند.
     وزیر مالیه کشور در عین حال خاطرنشان ساخت که مشکلات مهاجرین افغان مقیم ایران، بشمول مساله آموزش اطفال آنان، نبود نمایندگی های بانک های افغانی در شهرهای ایران ، اعطای حداقل ویزا برای یک سال به تجار افغانی و سایر مشکلات با مقامات ایران مطرح گردیده و برای رفع تمام آنها توافق صورت گرفت.
      به گفته وزیر مالیه، مشکل آموزش بیش از 40 هزار اطفال مهاجر افغانی مقیم ایران بکلی برطرف گردیده و مقامات جمهوری اسلامی ایران وعده داده اند که کودکان افغانی مانند کودکان ایرانی در حق تحصیل مساوی و برابر خواهند بود.

۱۳۸۹ بهمن ۱۲, سه‌شنبه

انتقام ايران از چاره جويي افغانها


      همزمان با اجراي طرح هدفمند سازي يارانه ها، دولت جمهوري اسلامي همچنان بر فشارهاي خود عليه مهاجرين خارجي بخصوص مهاجرين افغاني مقيم جمهوري اسلامي ايران تأكيد دارد.هنوز به دوماه نكشيده از آغاز اين طرح و در حالي كه هيچ برنامه و حمايتي براي مهاجرين در ايران در نظر گرفته نشده است. وزرت كار و امور اجتماعي دوباره اقدام به فشار به مهاجرين براي پرداخت 140هزار تومان به ازاء هركارت كارگري براي صدور اين كارتها داشته است. اين مبلغ دوبرابر مبلغي است كه در سال 87 از مهاجرين جمع آوري شد. كه دقيقاً فشار مستقيم بر مهاجرين كه همگي جزء قشر كم درآمد مي باشند و در خوشه بندي ها اگر در نظر بگيريم جزء ضعيف ترين اقشار با درآمدهاي ماهيانه 250 و300 هزار توماني مي باشند.
      به نظر مي رسد كه جمهوري اسلامي براي اجراي سياست خود حاضر به اعمال غير انساني ترين فشارها بر مهاجريني هست كه مجبور به زندگي در اين كشور هستند. در حالي كه در سطح بين المللي شعارهاي زيباي حقوق بشر اسلامي سر داده و از مدينه فاضله و ظهور منجي سخن مي گويند.
     سياسي صحبت كنيم. پس از اطمينان يافتن از اينكه يك كشور آسياي ميانه حاضر شده است كه نياز سوختي افغانستان را تامين نمايد. و ديگر نياز به خريد يا پرداخت گمركي براي ترانزيت سوخت از خاك ايران نيست. مرزها را باز كردند و در قبال آن كارت كارگري با مبلغ اجباري تقديم مهاجرين كردند.
     در همين راستا در خبرها خوانديد كه رييس اداره اتباع هم جاي خود را به فرد جديدي داد كه شايد وي بتواند بر مهاجرين و ناله هاي كودكان وزنان بيچاره مهاجر فايق آيد. دوستان توجه داشته باشند. كه ظواهر امر نشان مي دهد كه در اجراي طرح بيمه مهاجرين 50 درصد رسما از طريق صندوق كميسارياي عالي سازمان ملل تقبل شده است. و دوستان ايراني مي خواهند كه كارت كارگري را شرط دوم شمول بيمه نمايند. و از اين كار مبلغ 140 هزارتومان از هر نان آور خانه و از گلوي كودكان مظلوم مهاجر بزنند و بگيرند.
      شك نكنيد كاملا انساني به نظر مي آيد. مهاجرين نه حق كار دارند نه حق زندگي كه بخواهند بگويند نه!
بياييد دنبال كنيم:
      توقيف تانكرهاي تيل كه به داخل افغانستان مي رفت كاملا انساني!
      اخراج كودكان محصل افغان از مدارس در پي آن صد در صد انساني و مطابق با كنوانسيون حقوق كودكان.
      دستگيري و اخراج مهاجريني كه يك ماه قبل اقدام به سرشماري كرده و خود اعلام كرده بودند حاضر به رسميت شناختن اين افراد هستند. كاملا عادلانه.
     فشار بر مهاجرين براي تظاهرات بر عليه دولت مركزي و مردم كابل و....كاملا قانوني! چون مهاجرين در هر كشوري تابع قوانين آن كشورهستند. فقط نبايد يارانه دريافت كنند. نبايد تحصيل كنند . نبايد كار كنند. چون اسلامي است و در حكومت اسلامي خدا روزي مي دهد.
       شمول مهاجرين در كنكور90 فقط به شرطي كه اگر جايي برايشان بود و با مصالح نظام مغايرت نداشت و فقط براي پركردن شيفت هاي خالي دانشگاههايي كه از رده بندي جهاني حايز هيچ رتبه سه رقمي هم نشدند. مهاجرين حق دارند كه در كنكور شركت كنند. فقط در هر مرحله كه تشخيص دهيم كه حضورشان در اين رشته و مرحله جاي يك ايراني را پرمي كند مي توانيم آنها را حذف كنيم.هم خدا و هم خرما!
        در پايان(خداكند كه پايانش باشد) دريافت مبلغ 140 هزار تومان از هر نان آور افغاني و اخراج از مشاغلي كه در آن ايراني با شخصيت بتواند حضوريابد. اين هديه اي است براي كساني كه تظاهرات كردند ومطابق با سليقه دوستان ايراني، حكومت و دولت خود را كوبيدند. چشم بر دخالتهاي دوستان ايراني خود بستند. آخر ايران مثل برادر بزرگ آدم است. اگر دخالت مي كند لابد صلاح ما را مي داند.
      اصلا فراموش كنيد نويسنده اين اراجيف كه خوانديد.يك عقده اي است كه نمك ايران را خورده و نمكدان مي شكند. شما چه فكر مي كنيد؟

شرايط شركت اتباع خارجي در اولين كنكور دكتري/ خارجيها بايد شهريه بدهند


1389/11/11 دوشنبه
سازمان سنجش آموزش كشور ايران شرايط و ضوابط ثبت نام اتباع خارجي (غيرايراني) را در اولين آزمون نيمه متمركز دكتري تخصصي (Ph.D) كشور اعلام كرد كه بر اساس آن پذيرفته شدگان غيرايراني دوره روزانه دانشگاهها موظف به پرداخت شهريه تحصيلي هستند.
        به  گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از خبرگزاري مهر، داوطلبان غيرايراني شركت كننده در آزمون بايد علاوه بر شرايط عمومي و اختصاصي داراي شرايط اقامتي خاصي نيز باشند كه علاوه بر تكميل بند 16 تقاضانامه ثبت نام اينترنتي، اين افراد بايد يكي از مدارك اقامتي يا شناسايي معتبر را نيز داشته باشند.گذرنامه كه داراي پروانه اقامت با حداقل 6 ماه اعتبار باشد، دفترچه پناهندگي سياسي صادره از سوي نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران، كارت هويت ويژه اتباع غيرايراني داراي اعتبار در سال 1389 صادره از سوي اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي وزارت كشور و كارت آمايش مرحله ششم صادره از سوي اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي وزارت كشور از جمله اين مدارك اقامتي است.فقط اتباع غيرايراني مقيم جمهوري اسلامي ايران مجاز به شركت در آزمون دوره دكتري تخصصي سال 90 هستند. در هر مرحله اي كه مغايرت شرايط داوطلب با شرايط اعلام شده از سوي مراجع ذيصلاح تشخيص داده شود از ادامه مراحل گزينش يا تحصيل داوطلب جلوگيري بعمل خواهد آمد.ثبت نام پذيرفته شدگان غيرايراني و اجراي روند امور كنسولي آنان بر اساس مفاد شيوه نامه ثبت نام و پذيرش شدگان غيرايراني كه به تصويب كارگروه دانشجويان غيرايراني رسيده است، انجام مي پذيرد. داوطلبان غيرايراني ملزم به مطالعه دقيق مندرجات دفترچه راهنماي آزمون بوده و هيچ عذري مبني بر عدم اطلاع از مفاد دفترچه پذيرفته نيست.بر اساس اعلام سازمان سنجش آموزش كشور اگر اتباع غيرايراني كه در رديف پذيرفته شدگان نهايي اين آزمون قرار گرفته اند، در زمان ثبت نام بند 16 تقاضانامه را علامتگذاري نكرده باشند، پذيرش آنان لغو خواهد شد. تحصيل همزمان اتباع غيرايراني شاغل به تحصيل در مؤسسات آموزش عالي در واحدهاي آموزشي دانشگاه هاي پيام نور، جامع علمي كاربردي و مركز جامعه المصطفي (ص) العالميه ممنوع است.كليه پذيرفته شدگان غيرايراني دوره روزانه دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي، موظف به پرداخت شهريه تحصيلي طبق مصوبات وزارتخانه هاي علوم، تحقيقات و فناوري و بهداشت، درمان و آموزش پزشكي هستند.اتباع غيرايراني مجاز به انتخاب رشته هاي تحصيلي دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي در مناطق ممنوعه تردد و اسكان اتباع خارجي نيستند و در صورت پذيرش و اعلام قبولي داوطلبان غيرايراني در مناطق ممنوعه، پذيرش آنان در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي آن مناطق كان لم يكن تلقي مي شود.پذيرش اتباع غيرايراني در رشته هايي كه منجر به ايجاد تعهداتي براي جمهوري اسلامي ايران شود (از جمله تعهدات استخدامي) و رشته هاي خاص و حساس اكيداً ممنوع است. كليه اتباع غيرايراني متقاضي ثبت نام و شركت در آزمون دكتري سال 90 در صورت دارا بودن شرايط و ضوابط اعلام شده لازم است در زمان ثبت نام با مراجعه به سايت اينترنتي سازمان سنجش آموزش كشور نسبت به تكميل اطلاعات درخواستي اقدام كنند. اولين آزمون نيمه متمركز دكتري تخصصي در روز پنجشنبه 25 فروردين سال 90 برگزار مي شود..

 

انتصاب مديركل جديد امور اتباع و مهاجرين خارجي وزارت كشور


1389/11/12 سه شنبه
      به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي طي حكمي از سوي مصطفي محمد نجار وزير كشور, جناب آقاي سيدمحمد تهوري بعنوان مشاور وزير و مديركل امور اتباع و مهاجرين خارجي منصوب و از روز يكشنبه مورخ 10/11/89 فعاليت خود را در حوزه اداره كل مذكور آغاز نمودند.در مراسم معارفه ايشان جناب آقاي عبدالهي معاون امنيتي و انتظامي وزير كشور از تلاشها و زحمات خالصانه جناب اقاي سيدتقي قائمي در طول دوران تصدي اين پست تقدير و قدرداني نمودند.

صدور 300 هزار كارت موقت كار براي اتباع مجاز افغاني تا 17 بهمن


1389/11/10 يكشنبه
قائم مقام وزارت كار و امور اجتماعي در امور بين‌الملل با بيان اينكه اتباع مجاز افغاني مي‌توانند تا 17 بهمن ‌ماه با مراجعه به ادارات كار نسبت به اخذ كارت موقت كار اقدام نمايند، گفت: حداكثر 300 هزار كارت موقت كار براي اين اتباع صادر خواهد شد.
به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از خبرگزاري فارس ,توكل حبيب‌زاده ، با بيان اينكه يكي از مباحث مهم وزارت كار در امور بين‌الملل بحث ساماندهي اشتغال اتباع خارجي به ويژه اتباع افغاني است، اظهار داشت: اصولا اتباع خارجي در كشور به دو گروه غيرمجاز و دارنده مجوز اقامت و اشتغال تقسيم مي‌شوند. 
وي ادامه داد: به كارگيري نيروهاي خارجي بدون مجوز توسط كارفرمايان غيرقانوني است كه رسيدگي به اين موضوع از سوي دستگاه‌هاي مربوطه دنبال مي‌شود.
قائم‌مقام وزير كار در امور بين‌المللي با اشاره به نقش اين وزارتخانه در بازرسي و نظارت بر اشتغال اتباع خارجي، گفت: اين امر در چارچوب بازرسي از واحدهاي توليدي انجام مي‌شود و اخيرا نيز بازرسي‌هاي تشديد شده تا كارفرمايان بخش غيردولتي متوجه باشند به علت وضعيت اشتغال و ميزان بيكاري كشور حق استفاده از افراد غيرمجاز را ندارند. 
حبيب‌زاده افزود: مرحله اول سرشماري اتباع خارجي غيرمجاز توسط وزارت كشور انجام شده و حدود 5/1 ميليون نفر تبعه غيرمجاز شمارش شده‌اند. 
وي در خصوص اتباع خارجي به ويژه افغاني مجاز تصريح كرد: اين افراد داراي كارت اقامت بوده و در طرح آمايش 6 ماه گذشته شركت داشتند و در سال 87 براي آنها كارت موقت كار صادر شده است كه وزارت كار طبق قانون در سال جاري براي اين دسته از افراد كارت موقت كار صادر مي‌كند. 
به گفته اين مقام مسئول، اتباع مجاز مي‌توانند حداكثر تا 17 بهمن‌ماه سال جاري به ادارات كار و امور اجتماعي محل اقامت خود مراجعه كرده و با واريز هزينه كارت موقت كار كه براساس قانون بودجه سال جاري، 140 هزار تومان است كارت خود را دريافت كنند. 
قائم مقام وزارت كار در امور بين‌الملل خاطرنشان كرد: طبيعتا با صدور كارت اشتغال براي اتباع مجاز كه حدود 250 هزار نفر را شامل مي‌شود به صورت قانوني مي‌توانند به مدت يك سال در كشور اشتغال داشته باشند. 
وي تاكيد كرد: اشتغال اتباع افغاني و خارجي در كارهايي است كه منع اشتغال در آن كارها وجود نداشته باشد و منطق بر اعلام نياز سازمان‌ها و ارگان‌ها باشد.
حبيب‌زاده در پاسخ به اين سوال كه كارگران افغاني شهرداري‌ها اكثرا به صورت غيرمجاز مشغول به فعاليت هستند، بيان داشت: از نظر وزارت كار، كارت موقت اشتغال براي افرادي صادر مي‌شود كه در طرح آمايش 6 وزارت كشور شركت كرده و در سال 87 براي آنها كارت موقت اشتغال صادر شده است.
اين مقام مسئول حداكثر افزايش صدور كارت موقت كار را تا 300 هزار كارت موقت كار براي اتباع دانست و تصريح كرد: به غير از افرادي كه داراي كارت موقت هستند اشتغال افراد ديگر از نظر وزارت كار غيرقانوني است و در خصوص اين گروه تنها كار وزارت كار بازرسي و معرفي كارفرمايان متخلف به مراجع قضايي است.
وي از كارفرمايان بخش غيردولتي و عمومي خواست به خاطر وضعيت اشتغال و بازار كار از به كارگيري افراد غيرمجاز خودداري كنند و غير اين‌صورت طبق مقررات به ازاي هر روز به كارگيري افراد غيرمجاز، كارفرما 50 هزار تومان جريمه خواهد شد.
به گفته قائم‌مقام وزير كار در امور بين‌الملل، شهرداري‌ها براي به‌كارگيري اتباع خارجي بايد نياز خود را اعلام و تعريف كند تا در قالب برنامه‌ريزي براي آنها تصميم‌گيري شود تا نيروي مورد نياز برخي مشاغل آنها نيز تامين شود.
وي خاطرنشان كرد: متاسفانه آمار جرائم نقدي كارفرمايان به علت استفاده از اتباع غيرمجاز بسيار زياد است و به همين دليل بازرسي‌ها تشديد شده است تا از اين موضوع جلوگيري شود.