۱۳۹۳ بهمن ۹, پنجشنبه

تبریک به مناسبت انتخاب و کسب رای اعتماد نمایندگان ، محترم نورالحق علومی به عنوان وزیر امور داخله


تبریک تبریک

نورالحق علومی به عنوان وزیر امورداخله ، رای اعتماد نمایندگان را دریافت نمود.
بدین وسیله مراتب تبریکات و شادباش های خود را به خود ایشان و همچنین سایرکادر رهبری حزب متحد ملی افغانستان تبریک می گوییم.
امیدواریم که شایستگی های ایشان همانند دوره های گذشته و علی الخصوص در متحد ساختن افکار و آرای مختلف در ساختار جبهه متحد ملی افغانستان و سپس حزب متحد ملی افغانستان بتواند در اداره وزارت داخله و مبارزه با فساد اداری ، کارآمد آید و با دیسیپرین ویژه وی ، فساد اداری از مهمترین وزارت خانه اداری کشور رخت بربندد و این افتخار نصیب همراهان و رفقای وی و ما گردد.

http://mehrwatan.com/wp-content/uploads/2014/03/olomi.jpg

اما نورالحق علومی کیست

نورالحق علومی فرزند عبدالعظیم علومی بتاریخ 15 اگست 1941عیسوی مطابق 25 اسد 1320 هـ.ش در شهر کابل در یک خانواده روشنفکر دیده به جهان گشود. وی تحصیلات خودرا در لیسه عالی حبیبیه آغاز و بعدآ در رشته نظامی به اتمام رساند. از سال 1339هـ.ش. بخدمت افسری نظامی توظیف گردید، در سال 1342 هـ.ش. از حربی پوهنتون کابل به درجه عالی فارغ و سپس شامل کورس عالی افسران گردید که در سال 1345هـ.ش. کورس عالی افسران را نیز به درجه عالی به پایان رسانید.

در پهلوی سایر وظایف که محترم نورالحق در قطعات اردوی افغانستان عهده دار بود مدت یازده سال را بحیث استاد در کورس عالی افسران غرض تربیه افسران جوان و بلند رتبه برای اردوی افغانستان ایفای وظیفه نمود.

نورالحق علومی از سال 1349هـ.ش. تا سال 1351هـ.ش. غرض تحصیلات عالی نظامی عازم ایالات متحده آمریکا نیز گردید. از نیمه دوم سال 1357هـ.ش. تا 8 جدی 1358هـ.شدر محبس پلچرخی کابل زندانی سیاسی بود. از جدی 1358هـ.شتا ماه ثور 1360هـ.ش. به حیث رئیس ارکان و سرپرست قول اردوی نمبر” یک” مرکزی اجرای خدمت نموده بعدآ بحیث قومندان قول اردوی نمبر “دو” قندهار تعیین گردید. وی سپس به حیث رئیس تنظیمه زون جنوب (شامل ولایات قندهار، هلمند، زابل و ارزگان) مقرر شداز سال 1365هـ.ش. تا 1366هـ.ش. به غرض تحصیلات ارکان حربی عازم اتحاد جماهیر شوروی سابق گردید ولی نسبت بحرانی شدن وضع امنیتی زون جنوب و تقاضای مکرر مردم بعد از ختم تحصیل دوباره عهده دار وظیفه ریاست تنظیمه جنوب شد.

چند ماه پیش از انتقال قدرت به مجاهدین در نیمه دوم سال 1370هـ.ش. از وظیفه سبکدوش گردیده و متعاقبآ غرض تداوی بخارج اعزام شد. و دو روز قبل از انتقال قدرت به مجاهدین به افغانستان بازگشت نمود که تقریبآ همه ولایات در تصرف مجاهدین قرار داشتبعد از انتقال قدرت به مجاهدین “سال 1992عیسوی” که جنگهای داخلی بین تنظیم ها آغاز گردید، تعداد زیادی انسانهای بیگناه به شمول اعضای حزب وطن و دو برادرش جنرال عبدالحق علومی و عبدالرشید علومی به شهادت رسیدند. به نسبت وضع خراب امنیتی عازم اروپا گردید.

نورالحق علومی دو دختر و یک پسر دارد. خانواده وی اکنون درکشور هالند زندگی میکند.

علومی برای بیرون رفت از حالت ناگواری که در افغانستان به وجود آمده لحظه یی آرام ننشست، در اینجا و آنجا شتافت و به صدای مردم لبیک گفت. اجتماعات، نشست ها و گردهمآئی ها را تشکیل داد و با جمع همقطاران جلسات نظرخواهی را پیشبرد و با فراخوانی از اعضای سابق حزب وطن (ح.د.خ.ا) به اجلاس سراسری در کشور هالند (مارچ 2001) اقدام ورزید. بعدآ به اتفاق آراء پیام اجلاس عنوانی مردم و اعضای سابق حزب وطن صادر شد. تلاش و دیدوادیدها در کشور های مختلف و حتی در کشورهای همجوار افغانستان با مردم صورت گرفت که تمام این فعالیتها در پیوند و ارتباط نزدیک با مردم در داخل افغانستان بود که نیاز به اتحاد و همبستگی مردم را از هر وقت مهمتر می دانستند. وی به اثر تقاضای برخی از مهاجرین افغان مقیم ایران در سال 1380هـ.ش. به آن کشور سفر نموده که نظریات وی مورد استقبال گرم روشنفکران، شخصیت های ملی و طیف مختلف مردم قرار گرفت. همچنان اجلاس اعضای سابق حزب وطن مقیم اروپا را در دوم دسمبر سال 2001 به کمک همفکران در شهر فرانکفورت آلمان برگزار و در این اجلاس توجه بیشتر افغانهای روشنفکر را به طرف تفاهم و همبستگی بر بنیاد دموکراسی جلب نمود که در قطعنامه اجلاس صراحت دارد. آنچه بعد در خطوط جدید فکری (دیروز، امروز و فردای ماتوضیح گردیده ثمره آن اجلاس است.

از مدت بیشتر ازده سال  بدینطرف نظر به تقاضای مکرر مردم و دعوت رسمی دولت انتقالی اسلامی افغانستان در کشور بسر میبرد و با کار خستگی ناپذیر یکجا با دوستان روشن ضمیر توانسته اند با اعضای پراگنده سابق حزب وطن و جمع دیگر از شخصیت های ملی و روشنفکر جلسه موسسان حزب متحد ملی افغانستان را به تاریخ 31 اسد سال 1382هـ.ش دایر و حزب متحد ملی افغانستان را اساس گزاری نمایند. وی در همین اجلاس به اتفاق آراء بحیث رهبر حزب متحد ملی افغانستان انتخاب گردید. علومی غرض تحقق اهداف وبرنامه های حزب متحد افغانستان که همانا تأمین منافع علیای کشور میباشد ازطریق مبارزات پارلمانی  بحیث نماینده مردم قندهار به تنویر اذهان مردم پرداخته ودر دورۀ پانزدهم شورای ملی کشور بحیث مسوول کمیسیون دفاعی ولسی جرگه ایفای وظیفه نمودند .

نورالحق علومی رئیس حزب متحد ملی افغانستان بخاطر تأمین منافع ملی ، حاکمیت ملی  ووحدت ملی کشور بدون هیچگونه تعصب، درتشکل ساختارهای بزرگ سیاسی جهت آوردن صلح ،ثبات و حفظ استقلال کشور توجه شانرا مبذول داشته  وهمین اکنون برعلاوۀ مسوولیت ریاست حزب متحد ملی افغانستان همچنان بحیث رئیس شورای اجرائیه ائتلاف ملی افغانستان وظیفه اجرا مینمایند .

با تایید صلاحیت ایشان ، اینک وی به عنوان وزیر داخله دولت جمهوری افغانستان نامیده می شود.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر