۱۳۹۰ بهمن ۱۶, یکشنبه

رایزنی سفارت افغانستان و شخص سفیر با مقامات ایرانی پیرامون صدور پاسپورت در خاک ایران!


1390/11/16 يكشنبه
ديدار سفير افغانستان در جمهوري اسلامي ايران با مشاور وزير و مديركل امور اتباع و مهاجرين خارجي وزارت كشور
در اين ديدار كه صبح روز يكشنبه 16/11/90 با حضور نماينده وزارت امورخارجه در محل اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي وزارت كشور انجام شد آقايان مومند سركنسول و ارساري وابسته وزارت مهاجرت نيز آقاي دكتر عبيداله عبيد سفير كبير جمهوري اسلامي افغانستان در ايران را همراهي مي كردند.
بنا به گزارش روابط عمومي اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي وزارت كشور در اين ديدار موضوع نحوه صدور گذرنامه براي اتباع افغاني غيرقانوني شركت كننده در طرح سرشماري غيرمجازين مورد بحث و گفتگو قرار گرفت.
سيدمحمد تهوري در ابتداي اين ملاقات ضمن خيرمقدم به دكتر عبيداله عبيد و همراهان وي ،با برشمردن رئوس سياست هاي جاري ايران مبني بر قانون مند نمودن حضور اتباع افغاني در كشور، هدف از طراحي و اجراي مراحل مختلف طرح ساماندهي و به تبع آن سرشماري را ورود و اقامت عزت مندانه اتباع كشور افغانستان اعلام و ابراز داشتند كه برابر اوامر موكد وزير محترم كشور ، جمهوري اسلامي ايران آمادگي كامل دارد ضمن تكميل مراحل مختلف طرح ساماندهي در امر صدور گذرنامه سهل و اسان براي اتباع افغانستاني از سوي سفارت افغانستان مساعدت و همكاري لازم را با آن سفارت داشته باشد.
در ادامه اين ديدار آقاي دكتر عبيداله عبيد نيز ضمن تشكر و قدرداني فراوان از اقدامات جمهوري اسلامي ايران بويژه وزارتين كشور و امور خارجه در امر ساماندهي اتباع غيرمجاز افغاني به برشمردن موانع و مشكلات اداري اجرايي در چاپ و توزيع گذرنامه پرداخته و اظهار داشتند كه با تلاش سفارت راه حلهاي مناسبي براي رفع موانع و بهبود اوضاع پيش بيني شده كه اميدواريم از مشكلات جاري بوجود آمده كاسته شود.
آقاي تهوري نيز ضمن ابراز اميدواري به رفع مشكلات و تاكيد بر پيشنهادات راه گشاي آقاي دكتر عبيد به ذكر اين نكته پرداختند كه اتباع افغانستاني داراي برگه بازگشت حق خروج از محدوده استاني محل سكونت را نداشته و فراخواني آنان براي سفر به تهران به منظور مراجعه به سفارت مغاير با قوانين و مقررات خارجي مربوط به اتباع خارجي است و نيروي انتظامي موظف به دستگيري و اخراج اين قبيل افراد مي باشد.
طرفين در خاتمه اين ملاقات توافق نمودند تا صدور گذرنامه يكشنبه 23/11/90 در استانهاي محل سكونت اتباع افغانستاني متاهل داراي برگ بازگشت با فراخوان تدريجي و باتوجه به ظرفيت صدور گذرنامه انجام پذيرفته و حتي الامكان تلاش گردد كه اين اقدامات مربوط به ثبت نام و اخذ مدارك لازم براي صدور گذرنامه با هماهنگي و همكاري سفارت افغانستان تا پايان اسفندماه سال جاري پايان يابد.
همچنين به منظور جلوگيري از اتلاف وقت ، هزينه و تردد بين استاني اتباع افغانستاني مشمول اين توافقات مقرر گرديد زمان و مكان مراجعه اتباع موصوف براي ثبت نام و تحويل مدارك مورد نياز براي تشكيل پرونده صدور گذرنامه در اولين فرصت ممكن از سوي دفاتر امور اتباع و مهاجرين خارجي استانهاي محل سكونت اين قبيل افراد اعلان عمومي گردد.
------------------------------------
یادداشت سردبیر:
آنچه که نتیجه می شود چیزی جز عدم برنامه ریزی در یک کار کلان کنسولی می باشد که  از سوی سفارت مشاهده شده است در حالی که این اتباع که از سایر استانها به تهران آمده فاقد وجاهت قانونی تردد می باشند. مجبور به حضور در محل سفارت شده اند و دوستان ایرانی برای اینکه ترافیک خیابانها را کم نمایند مجبور به بازداشت آنها هستند.جدای اینکه صدور یک میلیون گذرنامه برای مهاجرین چه مشکلاتی را به همراه خواهد آورد اگر برنامه ریزی نشود. خبر دیگری هم داشتیم که ذکر نشد و آن اینکه محترم عبید امروز یکشنبه با جمعی از متنفذین محلی مهاجرین دیدار داشته تا از آنها در زمینه چند و چون این طرح مساعدت و همفکری درخواست نماید.
در حالی که آنها مجبور بودند در فرصت چند ساعته فکر کرده و نظر دهند. بازهم جای شکرش باقی است و از جناب سفیر تشکر می کنیم.
امروز در گذری که به سفارت داشتیم جویای اوضاع شدیم و گفتن که فعلا برای استان اصفهان پاسپورت می دهند ونوبت تهرانی ها نرسیده است.
خداکند همانطور که اعلام شد اطلاع رسانی به موقعی در این رابطه صورت پذیرد تا کسی جا نماند. با این طرح مبهم که قبل از سررسید برگه ها به پایان می رسد یعنی امسال تمام می شود در حالیکه مهلت برگه های متاهلین برای سال دیگر هست.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر