۱۳۹۰ دی ۱۵, پنجشنبه

برنده نبرد مهاجرین سوریه وکمیساریای مهاجرین سازمان ملل؟ کمیساریای مهاجرین سازمان ملل برنده شد

واین خبر کوتاه!
یادتان هست که چند ماه پیش در مورد اعتصاب مهاجرین در سوریه خبری را درج کردیم. گفتیم که این افراد به نشانه اعتراض لب و دهان خود را دوختنه اند!
سرانجام یکی از کسانی که در این اعتصاب غذا شرکت داشت به ماگفت که اگر فقط دوروز ادامه پیدا میکرد ، کمیساریا مجبور به قبول خواسته های این افرا د می شود
ولی؛
کمیساریا با زیرکی توانست ؛ با سرگروههای این اعتصاب که از مهاجرین بوده اند کنار آمده و به آنها سفر به کشورهای اروپایی پیشنهاد کرده و آنها نیز این اعتصاب را شکست خورده اعلام کرده و مردم را از ادامه اعتصاب منصرف نمودند.
در این ماجرا همچنان خجالت آور است: رشوت ستانی و رشوت دهی در بین افغانها شیوع پیدا کرده و به مهاجرین هم رسیده است. گویا این دارد در فرهنگ عمومی مردم نیز وارد می شود که سرگروپ های یک اعتراض مردمی نیز در ازای دریافت سفر، به همنوعان خود خیانت کرده و هدف مردم را زیرپا گذاشته و خود به ریشه خود تبر میزنند!

اداره اتباع از سرشناسان ورزشی و هنری مهاجرین کمک گرفت یا تهدید کرد؟

اداره اتباع ومهاجرین خارجی وزارت کشور، در هفته های گذشته به کرات جلساتی را با متنفذین مهاجرو سرشناسان ورزشی و هنری مهاجرین افغانی در ایران برگزار نمود.
     در جلسات نکته اصلی ، بیشتر تمرکز بر تشویق مهاجرین به بازگشت بوده و از این افراد خواسته شده است که مهاجرین را تشویق به بازگشت داوطلبانه نمایند.
     گزارش هایی هم از اجبار این افراد و تهدید برای اینکه اگر شرکت نکنند چه خواهد شد بصورت مبهم ، بدست ما رسیده است.

فشار برمهاجرین همچنان ادامه دارد!

سایت اداره اتباع و مهاجرین خارجی که برای سرویس رسانی به مهاجرین و اتباع خارجی ساکن در جمهوری اسلامی طراحی و ایجاد شده است. دیگر بجای پاسخ به مشکلات و ابهامات مهاجرین ، جولانگاهی شده است به کنایه گویی های این وزارت نسبت به مهاجرین.
چنانچه به این سایت سری زده باشید بوضوح خواهید دریافت.
1- اخبار حوادث مربوط به مهاجرین که خود حاوی بدترین و تکاندهنده ترین اخبار راجع به جرایم مهاجرین است در این سایت بخوبی انعکاس داده می شود و در پاسخ به اعتراض که چرا این اخبار را نشر می دهید، گفته شده است که مهاجرین مگر کارهای خوبی هم می کنند  که مانشر دهیم اگر کار خوبی کرده اند و ما نتوانسته ایم نشر دهیم عنوان نمایید.
2-از طرف بعضی افراد که ظاهراً القا می شود که مردم عادی ایرانی هستند تند گویی هایی علیه حضور مهاجرین در ایران عیناً نشر می شود. به قسمت پرسش و پاسخ مراجعه نمایید خواهید دانست.
در کل در این وضعیت بد اقتصادی که مهاجرین حتی از دریافت یارانه دولتی محروم هستند هرروز از نظر روانی هم در این سایت و سایتهای دیگر ، تحت فشار قرار دارند.

ابهامات طرح خروج سه ماهه سرپرستان خانوار؟ ایران مجبور به تایید و توضیح شد.

با توجه به ابهاماتی که این طرح داشت و اعتراض وزارت مهاجرین افغانستان و عکس العملهای بین المللی را در زمینه اخراج مهاجرین از ایران به دنبال داشت سرانجام سایت اداره اتباع ایران در عکس العمل به رویدادهای اخیر مجبور به پاسخگویی شد. متن سوال و جواب اداره اتباع را عیناً برای شما آورده ایم.
---------------------

با سلام
در قبال طرح جديد مسئله چالش برانگيز و جالب اين است كه دولت جمهوري اسلامي با لطف و عنايتي كه به مهاجرين نموده، گفته است كه به سرپرستان خانواده‌ها بعد از سي سال اين فرصت را مي‌دهند كه در يك بازه زماني سه ماهه به افغانستان مراجعه نموده و دوباره به ايران بازگردند بدون اينكه كارتشان باطل شود.
سوال اين است كه آيا با اين عنوان پر رنگ و لعاب و مبهمي كه به خبر داده‌ايد، چه چيزي را خواسته‌ايد ثابت كنيد؟
آيا نه اين است كه در پشت پرده و در واقعيت قصد اخراج را داريد؟ چرا كه حتي در تماس با اداره اتباع استان، متذكر شدند كه ابتدا بايد پاسپورت تهيه كرده، سپس كارت سرپرست به عنوان گرويي و يا هرچه كه اسمش را بگذاريد نزد اداره اتباع ضبط و ثبت مي‌شود، در طول سه ماهه كه برگشتيد، بايد اسباب سفر را مهيا كرده و به همراه خانواده خارج شويد، اين اجباري بوده و هر كس كه قصد اجابت اين لطف جمهوري اسلامي را دارد، بايد بعد از بازگشت سه ماهه، دست خانواده خود را گرفته و از ايران خارج شود. فقط شايد يك يا دو درصد از كساني كه به افغانستان مي‌روند، بعد از بازگشت كارتشان باطل نشود و اخراج نشود كه آن را هم چند نهاد بايد تأييد كنند كه رفتنشان امكان پذير نبوده و يا مشكلات سياسي و... دارند. در غير اين صورت بيش از 90 درصد بقيه بايد بازگردند
اين دقيقا حرفي بود كه مسئولي از اداره اتباع استان قم در پاسخ به سوال بنده دادند. حال با اين اوصاف، اين كه كارت شخص باطل نمي‌شود به طريقي غيرمعنادار مي‌باشد. چون در هر صورت، بعد از بازگشت بايد برگردند
زماني اين لطف جمهوري اسلامي در فرصت سه ماهه معناي مثبت دارد كه شخص با اختيار تام بتواند برود و در خروج با خانواده مختار باشد، نه اينكه بعد از بازگشت بايد به همراه خانواده از ايران خارج شود.
لطفا نگوييد اين طور نيست كه مستندا حرف هاي يكي از مسئولين اداره اتباع استان قم است
سوال ديگر اين است كه چرا واقعيت اخراج و بازگشت كليه مهاجرين را با تيتري اينگونه رنگ و لعاب‌دار و جذاب بيان كرده‌ايد؟ چرا واقعا ننوشته‌ايد كه «اخراج و بازگشت مهاجرين»؟
حال نمي‌دانيم كه ما زياد خوش خيال هستيم، يا شما زياد ضابطه‌مند؟!!!!
فقط بايد گفت كه متاسفانه هميشه مهاجرين بازيچه و اهرم فشار بين دول بوده و هست و اين حقيقت غيرقابل انكار مي‌باشد؟



پاسخ مسؤل سایت:
با سلام 
برخلاف نظر جنابعالي هيچ چيز مجهولي وجود ندارد و درصورتي كه به مصاحبه هاي انجام شده مراجعه مي كرديد ابهامي براي شما به وجود نمي آمد. علي ايحال به اطلاع ميرساند هدف از اجازه خروج افراد داراي كارت به افغانستان و ورود مجددشان صرفاً براي افرادي است كه متقاضي بازگشت به كشور خود بوده و قصد دارند قبل از انتقال خانواده به مناطق سكونت قبلي خود زمينه بازگشت خانواده خود را فراهم نمايند. ضمناًپيشنهاد مينمايد براي كسب اطلاعات بيشتر به امور اتباع استان محل سكونت خود مراجعغه نماييد

در ادامه اطلاعیه کمیساریا را که حاکی از تشکر این سازمان است برای شما آورده ایم. در این اطلاعیه بجای آنکه از ابهامات این طرح که هدف اصلی این اطلاعیه می باشد بکاهد ، بیشتر بر ابهامات طرح افزوده است. و بجای دارندگانن
مدارک شناسایی معتبر آمایش 7 دیگر مهاجرین فاقد مدرک را مخاطب این طرح می داند توجه نمایید.
1390/10/2 جمعه
حمايت سازمان ملل از
 طرح ايران براي پناهندگان افغانايران عملكرد سخاوتمندانه‌اي در قبال مهاجران افغان داشته است
كميسارياي عالي سازمان ملل در امور پناهندگان با صدور بيانيه‌اي، از طرح رفت و مراجعت مهاجران افغان به كشورشان حمايت كرده و عملكرد ايران در مورد پناهجويان افغان را سخاوتمندانه خواند.
به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از خبرگزاري فارس، دفتر UNHCR در افغانستان در اين بيانيه‌اي با اشاره به طرح دولت جمهوري اسلامي ايران كه اخيرآ ابتكارجديدي را جهت آسان‌سازي زمينه ديد و بازديد داوطلبانه "رفتن و بازديد" براي سرپرست خانواده‌هاي پناهندگان افغان ثبت نام شده كه در ايران زندگي مي‌كنند، اعلام كرده، افزوده است: اين ابتكار پناهندگان افغان ثبت نام شده در ايران را قادر مي‌سازد تا اطلاعات دست اول در مورد اوضاع محلات اصلي‌شان حاصل نمايند.
 در اين بيانيه با بيان اينكه كميسارياي عالي سازمان ملل متحد در امور پناهندگان ازهر ابتكاري كه به افغان‌ها كمك كند تا قبل از بازگشت داوطلبانه، تصميم آگاهانه اختيار كنند، حمايت مي‌نمايد، آمده است: دفتر UNHCR در تهران در حال حاضر بحث در مورد نحوه اين ابتكار"رفتن و بازديد" را با اداره كل اتباع و مهاجرين وزارت كشور جمهوري اسلامي ايران مورد بحث قرار مي‌دهد.
 اين بيانيه افزوده است: اداره UNHCR از پناهندگان افغان ثبت نام شده كه بخواهند از اين فرصت استفاده نمايند تا اطلاعات دست اول از مناطق اصلي شان داشته باشند، حمايت مي‌كند به شرطي كه آنها پناهندگي و كارت‌هاي شناسايي خود را از دست ندهند و حق ورود مجدد به ايران را داشته باشند.
 در بيانيه كميسارياي عالي سازمان ملل متحد در امور پناهندگان آمده است: جمهوري اسلامي ايران به طور سنتي يكي از سخاوتمندترين كشورهاي ميزبان در اوقات بسيار دشوار براي پناهندگان افغان ثبت نام شده بوده است و بازگشت داوطلبانه پناهندگان افغان ثبت نام شده  چارچوب موافقتنامه‌هاي سه جانبه كه طرفين مربوطه (دولت‌هاي افغانستان، ايران و پاكستان همراه با UNHCR) را از صداقت و تأثير روند بازگشت اطمينان مي‌دهد، آسان مي‌شود و هر سه دولت همچنان به حفظ بازگشت داوطلبانه پناهندگان افغان به شيوه‌اي كه منجر به ادغام پايدار آنها در كشورشان گردد، پشتبياني مي‌نمايند.
 در بخش ديگري از اين بيانيه آمده است: شمار زيادي ولي نامعلوم از مهاجرين افغان اقتصادي ثبت نام نشده (غير پناهنده) كسانيكه نه به دلايل  آزار و اذيت، جنگ و خشونت بلكه در اين اواخر بنابر دلايل ديگر به ويژه مشكلات اقتصادي مهاجرت كرده‌‌اند، نيزدر ايران زندگي مي‌كنند كه اين دسته افراد تحت پوشش اساسنامه UNHCR نبوده و تمام كمك‌هاي بين‌المللي جهت پاسخگويي به نيازمندي‌هاي آنان توسط اداره IOM (سازمان بين‌المللي مهاجرت) مديريت مي‌شود.
 اين منبع افزوده است: UNHCR به عنوان رهبري كننده گروه (كلستر) حمايت حقوقي، در همكاري با ساير نهادها، مشكلات حقوقي اين مهاجرين اقتصادي را نظارت كرده و در عين زمان از عدم وجود پناهندگان افغان ثبت نام شده در بين مهاجران اقصادي اطمينان حاصل مي‌نمايد.
 كميسارياي عالي سازمان ملل متحد در امور پناهندگان تصريح كرده است كه در صورتي كه نهاد ديگري براي ارائه كمك و مساعدت براي مهاجرين اقتصادي مسئول نباشد، UNHCR به عنوان يك سازمان بشري كمك‌هاي محدود بشري را براي اين افراد به شدت آسيب پذير كه در ميان مهاجران اقتصادي باشند، فراهم مي‌كند.
 اين بيانيه در حالي صادر شده است كه هفته گذشته وزارت كشور جمهوري اسلامي ايران اعلام كرد كه 900 هزار مهاجر افغان سه ماه براي استفاده از اين فرصت مهلت دارند.
"محمد تهوري" مدير كل امور اتباع و مهاجران خارجي وزارت كشور به خبرنگاران گفت كه از ميان 900 هزار پناهنده "غير قانوني" كه در ايران حضور دارند، نخست سرپرست خانواده‌ها در مدت سه ماه آينده مهلت دارند تا با سفر به افغانستان و مناطق محل سكونتشان، شرايط را براي برگشت اعضاي خانواده خود فراهم كنند.
به رغم اينكه مدير كل امور اتباع و مهاجران خارجي وزارت كشور جمهوري اسلامي ايران تصريح كرد كه اين طرح و مهلت سه ماهه شامل آن عده از مهاجران افغان كه داراي مدرك اقامتي معتبر مي‌باشند، نخواهد شد اما متأسفانه اين خبر در رسانه‌ها بگونه‌اي منعكس شد كه گويا جمهوري اسلامي ايران قصد اخراج اجباري اين عده از مهاجران افغان را داشته است
---------------------------------------------*************************-------------------------------------------------------***************
و سرانجام مخاطب اصلی را ایران مشخص می کند. به جواب سوال یکی دیگر از مهاجرین توجه نمایید.

نظر:
با عرض سلام و خسته نباشيد
با توجه به نشر چندين باره خبر مربوط به مهلت سه ماهه براي سفر به افغانستان از سوي چندين مرجع(اداره اتباع و سازمان ملل و رياست اتباع) بازهم بر ابهامات افزوده شده است. در حالي كه در اطلاعيه شما ذكر شده است كه اين طرح فقط مربوط به دارندگان كارت آمايش7 مي باشد، در اطلاعيه دفتر كميساريا ضمن تشكر گفته شده است كه اين طرح مربوط به دارندگان مدارك معتبر نمي باشد!
آنچه كه از اطلاعيه هاي شما به فهم اينجانب رسيد اينست كه ؛ كساني كه مايل به بازگشت به افغانستان هستند، براي سهولت در بازگشت وفراهم نمودن زمينه هاي اسكان خود، مي توانند به افغانستان سفر كرده و مقدمات بازگشت را پيشاپيش فراهم نمايند و پس از بازگشت همراه خانواده به افغانستان بروند(در اين طرح كمك سازمان ملل با توجه به عدم ابطال كارت ها همچنان باقي است. و هدف هم همين است).
1-چنانچه فهم اينجانب صحيح است آنرا تاييد نماييد وگرنه مرا راهنمايي كنيد.و نيز كساني كه بوسيله اين طرح با دريافت نامه تردد به افغانستان رفته و بازگردند، متعاقبا بايد به همراه خانواده پس از مراجعت به ايران ، به افغانستان برگردند.
2-اگر اطلاعيه كميساريا هنوز هم گنگ است. لطفا شما عدم صحت اين بند را كه ذكر كردم اعلام نماييد. وگرنه بفرماييد كه مدارك معتبر كدام است كه شامل آمايش7 نمي شود؟


پاسخ مسؤل سایت:
مخاطب گرامي 
با سلام ؛
اطلاعيه اين اداره كل كاملاً صريح بوده و موضوع فوق را به وضوح مشخص نموده است علي ايحال جهت تنوير نظر جنابعالي و دارندگان كارت آمايش 7 اعلام مي دارد ؛ فرصت تعيين شده جهت مراجعه سرپرستان خانوار به افغانستان و بازگشت مجدد به ايران به منظور آماده سازي زمينه بازگشت قطعي و محترمانه خانواده تعيين شده بوده است . بديهي است با توجه به سپردن تعهد توسط سرپرست كارت ايشان و خانواده اش اعتبار داشته و فرد موظف است حد اكثر يكسال پس از بازگشت وفق تعهد داده شده به همراه خانواده خود به كشور متبوع بازگشت نمايد . بديهي است در صورت عدم بازگشت دولت از تجديد كارت شناسايي افراد مورد نظر خودداري خواهد نمود .


سخن سردبیر:
آنچه که مشخص شد تنها و تنها این است و این را شما توجه داشته باشید:
این طرح مختص مهاجرینی می باشد که تمایل به بازگشت به افغانستان را داشته و خود می خواهند که به افغانستان برگردند. این افراد می توانند با دریافت برگه سه ماهه به افغانستان سفر کرده و پس از تهیه خانه و کار دوباره به ایران آمده و خانواده خود را نهایتاً در مدت یک سال از ایران خارج نمایند. چنانچه در برگشت پشیمان شوند فقط و فقط یک سال مهلت دارند که در ایران بمانند و بعد اخراج خواهند شد.